Nieuws

Facebook bestraft doorverkopen privédata

Applicatieontwikkelaars die gebruikersgegevens van Facebook hebben doorverkocht, worden door het sociale netwerk bestraft.

Enkele makers van applicaties voor het Facebookplatform hebben persoonlijke gegevens van leden doorverkocht aan datahandelaren en advertentienetwerken. Zij krijgen gedurende zes maanden geen toegang tot het communicationchannel, een platform dat nodig is om het informatieaanbod aan te passen. Na de schorsing worden de applicaties grondig onderzocht.

Op zijn blog schrijft Facebookmedewerker Mike Vernal klare taal: “Ons beleid bepaalde steeds dat data die zijn gekregen via Facebook, inclusief gebruikersgegevens, niet gedeeld mogen worden met datahandelaren en advertentienetwerken.”

[related_article id=”158578″]

“Nu gaan we eisen dat gebruikergegevens de applicatie of wat dan ook van de infrastructuur, code of dienst niet mogen verlaten. Makers mogen andere diensten gebruiken om hun app te bouwen en te onderhouden zolang de gebruikergegevens vertrouwelijk blijven.”

Om de communicatie met derden toch mogelijk te houden, voegt Facebook een mechanisme toe dat gebruikersgegevens vervangt door een anonieme identificatiecode. Begin volgende week wordt dit gelanceerd. Het gebruik is verplicht vanaf 1 januari.

Minder dan een dozijn van de app-makers maakte zich schuldig aan doorverkoop. Het zijn kleine spelers, geen leveranciers uit de top tien.

appdienstennieuwsprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals