Nieuws

PVV: ‘NPO niet nodig op internet’

Ook de PVV vindt dat de rol van Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op internet teruggedrongen moet worden.

Dit zegt PVV-Kamerlid Martin Bosma naar aanleiding van de uitlatingen van zijn VVD-collega Anouchka van Miltenburg. Zij stelde maandag dat nieuwssites van publieke omroepen een vervuilend effect hebben. Ze moeten verdwijnen, omdat ze voor oneigenlijke concurrentie zorgen met media die op internet wel geld moeten verdienen. De NPO moet zich beperken tot zijn audiovisuele taken. Volgens Van Miltenburg is dat radio en tv.

Bosma is het hier roerend mee eens. Wat de NPO op internet plaatst, moet al eens uitgezonden zijn via radio of televisie. Nieuwe content online uitgeven betekent oneerlijke concurrentie.

Bovendien hebben de internetpagina’s van de publieke omroep geen toegevoegde waarde. “Dankzij de moderne tijd hebben we inmiddels al een triljoen websites waarop ook goede commerciële aanbieders te vinden zijn. Daar hebben we de publieke omroep dus niet bij nodig. Er is geen reden om het met belastinggeld te doen”, aldus Bosma tegenover het ANP.

Stenen tijdperk
Het mede-regerende CDA is het daar echter niet mee eens. Volgens deze partij staat de rol van de NPO op internet beperken gelijk aan terugkeren naar "het stenen tijdperk". De publieke omroep mag volop actief op internet zijn. “Wij vinden dat internet niet los is te zien van de publieke omroep. Wel moet je voorzichtig zijn met hele nieuwe ontwikkelingen op internet die worden gefinancierd met grote reclameblokken”, stelt Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg, eveneens tegenover het ANP.

Zonde
Uitgerekend gisteren kondigde de NOS een nieuw online videoaanbod aan. De redactie gaat vijfmaal per dag het journaal inblikken in zestig seconden. Volgens Roeland Stekelenburg, directeur Nieuwe Media bij de NOS, is geen gebruik maken van internet kapitaalvernietiging.

“De NOS herbruikt veel content op internet. Als je dat niet doet, is het kapitaalvernietiging”, stelt hij tegenover Tweakers.net. “Als we een interview met Harry Mulisch van twaalf minuten hebben, zenden we daarvan één minuut uit in het achtuurjournaal en het complete interview zetten we op internet. Het is zonde om dat weg te gooien.”

Goede ontwikkeling
Philippe Remarque, de hoofdredacteur van de Volkskrant, noemt het daarentegen een prima zaak. “Dit is voor de kranten een goede ontwikkeling”, schrijft hij op zijn site. “Wij zijn zelfstandige ondernemers en een goede website maken kost ons veel geld. De omroepen concurreren op internet rechtstreeks met ons, en zetten daar uw en mijn belastinggeld voor in. De overheid moet geen marktpartij zijn bij de nieuwsvoorziening op internet, dat vervalst de concurrentie.”

Concrete beslissingen zijn er overigens nog niet gemaakt. Het regeerakkoord wordt nog uitgewerkt. 

cdainternetnieuwsnpoomroepvvd

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken