Google News heeft last van nepartikels
Red Label News werd gisteren in Google News 42 keer naar voor geschoven als betrouwbare bron. Het probleem? Red Label News is een spamsite.
Apple maakte deze week het nieuws bekend dat previews van liedjes in de iTunes Store vanaf nu 90 seconden mogen duren. Geen wereldschokkend nieuws, maar toch haalde Red Label Nieuws met 42 verschillende artikels over dit onderwerp de eerste pagina van Google News.
Een journalist van CNet merkte dit op toen hij via Google News wou achterhalen welke andere media allemaal over het Apple-nieuwtje schreven en wat ze er over te zeggen hadden.
De 42 artikels van Red Label News bestonden stuk voor stuk uit slordige zinnen die wel enigszins met het onderwerp te maken hadden, maar als hoofddoel hadden om zo veel mogelijk trefwoorden te vermelden. Naast de artikels werden advertenties geplaatst.
Na wat research bleek dat Red Label News een van 44 soortgelijke sites is die in handen zijn van de firma 70 Holdings uit Los Angeles. De strategie van dat bedrijf, advertentie-inkomsten halen door lezers naar zijn websites te lokken met trefwoorden die snel door zoekmachines worden opgepikt, legt een zwak punt van Google News bloot.
Reactie Google
In een reactie aan CNet laat Google weten dat ze geen commentaar kunnen geven op individuele nieuwsbronnen van hun nieuwsdienst, maar dat ze richtlijnen hanteren om de kwaliteit van het nieuws te garanderen. Daarnaast kunnen bronnen, meestal na klachten van gebruikers, geëvalueerd en indien nodig verwijderd worden.
Google News haalt zijn artikels bij meer dan 50.000 bronnen wereldwijd. Die bronnen moeten door een medewerker goedgekeurd worden voor ze nieuws kunnen aanleveren. Volgens een geheime formule wordt dan de volgorde van de artikels bepaald.
Na het stuk van CNet heeft de zoekgigant enkele tips voor webmasters op zijn blog geplaatst over hoe ze Google kunnen helpen om spamsites te leren herkennen.