Ask.com geeft strijd met Google op
Ask.com werpt de handdoek in de ring. De zoekmachine wordt niet verder ontwikkeld, concurreren met Google blijkt onmogelijk.
Ask.com draait al jaren mee, oorspronkelijk als askjeeves.com, bekend van het logo met de butler. In de beginjaren was de zoekmachine relatief succesvol, naast concurrenten als yahoo.com, altavista.net en het toen opkomende google.com.
Maar Ask.com stopt nu met het aanpassen van de algoritmes van de eigen zoekmachine. De strijd met Google is verloren, geeft directeur Doug Leeds van Ask.com aan. Hij dacht dat hij door innovatief werken wel met Google kon wedijveren, maar meer dan het marktaandeel behouden zat er niet in.
[related_article id=”158901″]
De stopzetting gaat gepaard met een breder besparingsplan. Zo verliezen 130 werknemers hun baan in de Verenigde Staten en China.
Onderdelenverkoop
Sommige andere onderdelen van ask.com worden afgestoten. Zo is de RSS-feedreader bloglines.com verkocht aan Merchant Circle, een vereniging van Amerikaanse kleine zelfstandigen. Bloglines raakte in het slop na de opkomst van Google Reader.
Ask.com blijft wel nog bestaan, maar zal zich volledig toeleggen op het geven van antwoorden op vragen van bezoekers. Maar ook in dat segment heeft Google een concurrent: vark.com.