Nieuwe Call of Duty verplettert records
Spelletjesmaker Activision laat weten dat Black Ops, de nieuwste game in de Call of Duty-reeks, het record van zijn voorganger heeft verbroken.
Op de eerste verkoopdag bracht het spel 360 miljoen dollar op. Black Ops wordt daarmee “de grootste entertainmentlancering in de geschiedenis” genoemd.
Voorganger Call of Duty: Modern Warfare 2 bracht bij zijn lancering in november vorig jaar 310 miljoen dollar op. De nieuwste telg in de reeks firstpersonshooters doet daar volgens een interne schatting van Activision 50 miljoen dollar bovenop.
Activision maakt ook bekend dat er in Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk op de eerste dag maar liefst 5,6 miljoen exemplaren van Call of Duty: Black Ops over de toonbank zijn gegaan. Modern Warfare 2 moest het met 4,7 miljoen exemplaren stellen.
En er zijn nog wat records te breken: de inkomstenteller stond bij Modern Warfare 2 na vijf dagen op 550 miljoen dollar. Een cijfer dat volgens Activisiontopman Bobby Kotick makkelijk overtroffen zal worden.
Overdreven
Activision noemt het spel qua inkomsten “de grootste entertainmentlancering ooit”. Dat lijkt enigszins overdreven. Een game is gemiddeld immers vijf keer duurder dan een bioscoopticket.
Maar dat doet geen afbreuk aan opnieuw een succesvolle lancering in de Call of Duty-franchise. Zelfs met een andere ontwikkelaar dan de vorige editie blijft deze reeks standhouden aan de top van de game-industrie.