90% huishoudens heeft in 2014 breedband
Het onderzoeksbureau Telecompaper voorspelt dat 90 procent van de Nederlandse huishoudens in 2014 over breedbandinternet beschikt.
Uit de kwartaalrapportage blijkt dat de breedbandmarkt gedurende het derde kwartaal met iets minder dan één procent is gegroeid, tot 6,19 miljoen aansluitingen. Dat is een toename van 52.400 aansluitingen ten opzichte van het kwartaal daarvoor, en goed voor een dichtheid van 84,5 procent.
“Voor de komende vier jaar verwachten we een jaarlijkse groei van 2,4 procent, die moet leiden tot 6,82 miljoen breedbandaansluitingen in 2014. Dit komt overeen met een huishoudpenetratie van ongeveer 90 procent”, stelt Telecompaper.
KPN de grootste
In Nederland is de grootste breedbandtechnologie DSL met 3,45 miljoen aansluitingen, gevolgd door kabel met 2,49 miljoen, glasvezel met 215.000 en VDSL van KPN met 22.000 aansluitingen.
Internet van KPN is het grootste breedbandmerk met een marktaandeel van 29,4 procent. Ziggo, UPC en Tele2 (DSL) volgen met respectievelijk 24,5, 13,2 en 6,9 procent.