Belgacom domineert bij zakelijke klanten
Bijna acht op de tien bedrijven bellen met Belgacom. Dat blijkt uit een onderzoek dat IT-magazine Datanews uitvoerde bij driehonderd ICT-verantwoordelijken.
De liberalisering van de telecommarkt heeft niet echt voor een versnippering van het zakelijke telecomlandschap gezorgd. Ex-monopolist Belgacom heeft zelfs na twaalf jaar vrije markt een stevig marktaandeel van 77 procent.
Het marktaandeel van Belgacom is in 2010 zelfs nog gestegen tegenover 2009. Toen was het nog maar 71 procent.
Mobistar is de nummer twee, met acht procent. De rest van de kruimels wordt verdeeld over Telenet, KPN en Verizon.
Proximus is mobiele primus
Wat de mobiele telefonie betreft, is Proximus de slokop met een marktaandeel van 69 procent. Meer dan dubbel zoveel als de 32 procent van Mobistar en de schamele twee procent voor Base.
Enige deuk in het Belgacomharnas is de markt voor breedbandinternet. Daar stagneert het marktaandeel op 61 procent en kruipt Telenet naar boven. De Mechelse operator gaat van twaalf naar vijftien procent.
Uit de Datanewsenquête blijkt ook nog dat ongeveer de helft van de bedrijven zijn IT-uitgaven voor volgend jaar stabiel houdt. Zo’n 27 procent wil zijn budget laten dalen. De rest gaat de portefeuille verder opentrekken.