Mobistar laat justitie in de steek

Telecomoperator Mobistar speelt in gerechtelijke onderzoeken de gevraagde informatie op een gebrekkige manier door aan de politiediensten. Die moeten vaak maanden wachten op mogelijk cruciale telefoongegevens. Of ze krijgen zelfs helemaal niks.
Senator Martine Taelman (Open VLD) vernam van diverse lokale politiekorpsen dat één telecomoperator pertinent weigert om de gevraagde gegevens over gsm-gebruik en ander dataverkeer door te spelen.
Weken wachten
Onder meer in de Antwerpse politiezone Neteland loopt de samenwerking met Mobistar stroef. "Voor een onderzoek vragen wij, na een vordering van de onderzoeksrechter, aan de operatoren geregeld informatie over telefoonverkeer", zegt een politiewoordvoerder. "Meestal moeten we een week of twee weken wachten, soms iets langer. Behalve bij Mobistar. Als we van Mobistar al antwoord krijgen, is dat na maanden wachten. Dat is te laat."
Het probleem is niet beperkt tot de zone Neteland, zo blijkt. In de senaatscommissie justitie stelde Martine Taelman een vraag om uitleg aan bevoegd minister Stefaan De Clerck (CD&V). Die bevestigde dat zelfs het College van procureurs-generaal zich al over de materie moest buigen.
En hun conclusie is snoeihard: "Uit een voorlopige analyse van de problematiek blijkt dat het hoofdzakelijk om één operator gaat, Mobistar, die op systematische wijze in gebreke blijft om zijn medewerkingsverplichting correct na te komen." De Clerck betreurt de gebrekkige samenwerking met Mobistar. "Ik weet echt niet waarom het met Mobistar misgaat."
Krommenaas
Mobistar zelf ontkent dat de samenwerking met justitie mank loopt. "We geven daarop geen commentaar", aldus woordvoerster Patti Verdoodt. "Wel kampten we een tijd met vertragingen om informatie door te spelen. Enkele personeelsleden waren langdurig ziek en we konden hen niet zomaar vervangen. Maar vandaag zijn er geen problemen meer."














