Nieuws

Google: ‘Microsoft steelt onze zoekresultaten’

Google beschuldigt concurrent Microsoft ervan dat het het zoekalgoritme van Google steelt, om de resultaten van zijn eigen zoekmachine Bing te verbeteren.

Google heeft al langer vermoedens dat Microsoft het algoritme van Google op de voet volgt. Het algoritme bepaalt hoe relevant bepaalde websites zijn voor een bepaalde zoekopdracht.

Tikfouten verbeteren
Het verhaal begint met het team dat bij Google instaat voor het verbeteren van tikfouten in zoektermen. Zij houden niet alleen hun eigen prestaties bji, maar kijken ook naar de concurrentie. Tikfouten die Google kon verbeteren, brachten zoekresultaten naar boven die gebaseerd zijn op de verbetering. Maar het team merkte op dat Bing dezelfde zoekresultaten presenteert, zonder te zeggen dat het een tikfout heeft verbeterd.

Google ging op onderzoek uit en manipuleerde de zoekresultaten bij een aantal trefwoorden die nauwelijks worden gebruikt, zoals ‘hiybbprqag’ en ‘ndoswiftjobinproduction’. Medewerkers van Google moesten daarna thuis met Internet Explorer de bewuste zoekopdrachten uitvoeren.

[related_article id=”161452″]

Microsoft haalt data uit IE
De valstrik had het gewenste resultaat, want enkele weken later verschenen dezelfde resultaten ook in Bing bij een zoekopdracht. Google denkt dat Microsoft het algoritme van Google heeft geanalyseerd met behulp van gegevens die het binnenhaalt via de Bing-werkbalk in Internet Explorer en met de functie Suggested Sites die in de Microsoftbrowser zit.

Maar hoe reageren ze bij Microsoft op deze beschuldigingen van Google?

 

In een reactie aan ZDNet-collega Mary Jo Foley zegt Microsoft simpelweg dat het “de zoekresultaten van Google niet kopieert”. Het is maar hoe je het begrip ‘kopiëren’ interpreteert.

Want Harry Shum, een van de topmannen van Microsoft Bing, geeft in een blogpost wat meer details over wat Bing precies doet. Hij geeft toe dat er gekeken wordt welke links gebruikers aanklikken, maar Shum beschouwt het als “data verzamelen door middel van crowdsourcing”.

“We gebruiken meer dan duizend verschillende signalen en functies in ons zoekalgoritme. Daar zitten de klikdata bij die we verzamelen bij een aantal van onze klanten, die hebben aangegeven om anoniem data met ons te delen terwijl ze surfen”, schrijft Shum.

"Een marathon met iemand op je rug"
Maar Google is niet te spreken over de tactieken die Microsoft hanteert. Amit Singhal, een van de vele zoekexperts bij Google, verwoordt het als volgt: “Ik heb er geen probleem mee dat een concurrent een innovatief algoritme ontwikkelt. Maar kopiëren is niet hetzelfde als innoveren. Google staat waar het nu staat door jarenlang hard te werken, en Bing probeert gelijke tred te houden door zich op ons werk te baseren. Dat is zoals een marathon lopen met iemand op je rug die er vlak voor de eindmeet afspringt.

“Onze tests hebben uitgewezen dat Bing zoekresultaten van Google kopieert”, voegt Singhal er nog aan toe. “Bij Google zijn we erg trots op de kwaliteit van onze zoekmachine. En we kijken er ook naar uit om te concurreren met nieuwe zoekalgoritmes die ontwikkeld worden, door Bing en door anderen. Maar dan moeten het wel algoritmes zijn die innovatief zijn, en niet gerecycleerd worden uit de zoekresultaten van iemand anders.”

 

algoritmebingbusinessgoogleinternetmicrosoftnieuwsontwikkelaarstrategie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken