Nieuws

De iPad 2 wordt een tegenvaller van formaat

De tweede iPad zal teleurstellen. Maar toch gaat Apple er opnieuw in slagen de beste tabletcomputer van het moment te hebben.

Deze week vindt in Barcelona het Mobile World Congress plaats. Net als op de Consumer Electronics Show in januari regent het daar aankondigingen van tablets. Papieren aankondigingen vooral, want niemand durft een lanceerdatum laat staan een verkoopprijs op zijn tablet te plakken. Daar zijn twee grote redenen voor.

Wellicht de belangrijkste reden is dat Android ‘Honeycomb’ 3.0 nog lang niet af is. Google verwacht daar pas ergens in de zomer klaar mee te zijn. Tot die tijd hoef je geen tablets op basis van Android 3.0 te verwachten. Alvast één bewijs dat Google nog veel werk voor de boeg heeft: journalisten op Mobile World laten weten dat tablets met Honeycomb weleens willen crashen. Een tweede bewijs: niemand krijgt langer dan een half uurtje om zo’n tablet echt uit te proberen.

[related_article id=”158256″]

Tweede iPad
De tweede factor die meespeelt, is ongetwijfeld Apple. Het bereidt zich in alle stilte (alhoewel, stilte) voor op de lancering van de vernieuwde iPad. Want dat gaat natuurlijk de nieuwe benchmark worden voor de concurrenten. En dit ondanks dat de tweede generatie van de iPad, tot spijt van velen, slechts een evolutie zal zijn, en geen revolutie. De eerste iPad is immers zo goed dat er weinig aan te verbeteren valt.

Apple zal zich beperken tot een iets slanker en lichter chassis en het toevoegen van een camera (of twee), en naar alle waarschijnlijkheid ook een geheugenkaartlezer. Overigens is het zo goed als uitgesloten dat Apple zijn nieuwste tablet onder de naam ‘iPad 2’ gaat verkopen. Het zou gewoon te gek voor woorden zijn, gezien de minimale veranderingen en de voorgeschiedenis van andere Apple-producten.

Dan is er nog de prijs. Zoals ik eerder al schreef, is de iPad zijn geld meer dan waard. En het ziet er niet naar uit dat de nieuwe iPad duurder wordt dan zijn voorganger. Voor de andere tabletmerken is dat een moeilijke horde om te nemen. Wie wil concurreren met Apple, zal een minstens even degelijke tablet voor een liefst lagere prijs moeten maken. Dat zie ik niet snel gebeuren. 

Techniek
Het gevolg is dat vrijwel alle tabletfabrikanten vooral op technisch vlak willen concurreren met de nieuwe iPad (en elkaar): dualcoreprocessors, Full HD-video, 3D enzovoort. Klinkt natuurlijk cool, maar dit is een doorzichtige strategie die nog dateert uit de tijd dat megahertzen en gigabytes er echt toe deden. Bij een tablet draait het niet zozeer om de specificaties, maar wel om de apps en het gebruiksgemak. En laat dat net de twee punten zijn waarop iOS van Apple uitblinkt.

Android heeft hierin nog alles te bewijzen. Google beseft dat ook, want waarom anders gooide het de interface van Android 3.0 volledig om? En dan is er nog de batterijduur: met al die technologische MacGuffins kan ik me niet inbeelden dat een Honeycomb-tablet het ook maar één dag uithoudt op een volle batterij. Voor veel tabletgebruikers is dat een absolute vereiste.

Wellicht hopen de meeste tabletfabrikanten dat het met tablets dezelfde richting uitgaat als bij de smartphones: daar wordt Android langzaam maar zeker groter dan iOS. De Samsung Galaxy Tab 10.1, de BlackBerry PlayBook, de HTC Flyer en consorten willen dus nu vooral hun deel van de koek opeisen. Voor laatkomers resten enkel kruimels.

Of de aangekondigde tablets ook echt ‘beter’ zijn dan de iPad, doet er dan ook weinig toe. Mee zijn met de rest is nu het belangrijkste.

 

AndroidApplehoneycombipadmobielnieuwstablet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals