Review: ilomilo

ilomilo is een vertederende puzzelgame op Xbox Live. Voor 800 Microsoft Points haal je deze schattige puzzelaar binnen, een aanrader voor iedereen die tussendoor eens iets anders wil spelen.

Briljant schattig

Mocht schattigheid genoeg zijn om een game te maken, dan scoort ilomilo ongelooflijk goed. Het trieste verhaal van de twee vrienden, ilo en milo, die elkaar om de haverklap kwijtspelen. Het park waar ze in wonen, verandert elke dag van lay-out. Aan jou om ze steeds opnieuw terug samen te brengen. Geen melige verhalen en avonturen, gewoon beide vrienden herenigen. Er schuilt echter veel meer achter deze puzzeltitel dan enkel schattigheid. De puzzels en omgevingen zijn met momenten briljant en zullen je meermaals goed laten nadenken. Het park waar ilo en milo elkaar kwijtspelen, bestaat uit een wereld van blokjes. Overal vind je bloemetjes en geheime voorwerpen die je kunt verzamelen. Met een druk op de knop wissel je tussen ilo of milo om ze dichter bij elkaar te brengen. Naarmate de levels uitgebreid worden, worden de puzzels behoorlijk uitdagend en moet je goed nadenken wie je waar kunt gebruiken.
De moeilijkheid van de puzzels wordt bepaald door de vier zijden van een vierkant. Op bepaalde vierkanten kun je van kant wisselen, waardoor de level er helemaal anders gaan uitzien. De wereld van ilomilo heeft nu eenmaal niet veel last van zwaartekracht. Verder zijn er verschillende types blokken die bepaalde verbindingen kunnen maken om ilo tot milo te brengen, of omgekeerd. Echt frustrerend worden de puzzels niet omdat elk nieuw onderdeel meermaals wordt herhaald voordat er moeilijke combinaties worden gevormd. Dit maakt van ilomilo een leuke game voor zowel jong als oud. In de allerlaatste levels kunnen de jongste gamers er best wel de ouders bijroepen voor hulp, want daar worden alle elementen gemixt tot pittige puzzels. De grafische presentie is behoorlijk schattig. Beide knuffelbeertjes zien er leuk uit en ondanks hun statische uiterlijk leef je mee met de arme drommels. De wereld van ilomilo ziet er wat dromerig uit, en dat wordt perfect bereikt met de graphics. Het geluid doet mee zijn duit in het zakje op het vlak van de schattigheid. De deuntjes zijn opvallend fleurrijk en toveren steevast een lach op je gezicht. Enig minpunt van dit soort muziek is wanneer je de oplossing van de puzzel niet goed ziet. Dan lijkt het alsof het spel je uitlacht met zijn leutige muziek.