Review: uDraw Pictionary

uDraw Pictionary is al bij al een aardige, maar niet echt opmerkelijke game die gebruikmaakt van de uDraw GameTablet, dat zich overigens niet exclusief door deze game laat gebruiken.

Met een pen in de hand

Je kent Pictionary waarschijnlijk wel. Het gezelschapsspel waarin je aan de hand van een tekening een teamgenoot iets probeert uit te leggen en daarmee telkens wat meer olie op het vuur giet van wat een langdurige vrienden- of familieruzie wordt. uDraw zegt je wellicht minder. De trendy gespelde uDraw GameTablet is een accessoire voor Nintendo’s Wii-spelconsole en ziet eruit als een schrijf- of tekentablet. Het lijkt op het eerste gezicht een omslachtige manier om papier uit te sparen, maar de combinatie van Pictionary met de mogelijkheden van dit eenvoudig ogend stuk hardware zijn best aardig. De spelformule is nog steeds dezelfde. Je probeert tekenend een voorwerp of concept uit te leggen dat je partner zo snel mogelijk dient te raden.
Het is best even wennen wanneer je op de gametablet tekent terwijl de pennenstreken op het televisiescherm verschijnen. De echte meerwaarde steekt pas de kop op wanneer je de alternatieve spelmodi activeert. Die maken je het tekenen en daarmee ook het leven iets lastiger. Bijvoorbeeld door je te dwingen te tekenen zonder je penpunt van het tablet te halen, door het hele tekenveld onaangekondigd te roteren, door je te dwingen je opgave met een beperkt aantal vormen weer te geven, en andere plagerijen. Het moet gezegd, deze inventieve struikelblokken kunnen de normaliter brave Pictionary-beleving er heel wat pittiger op maken. Dat gaat helaas wel ten koste van de minder getalenteerde tekenaars die het met de klassieke formule soms al flink lastig hadden.