Groeipijnen voor bonnetjessite Groupon

Bonnetjessites als Groupon zijn momenteel een absolute hit op internet. Het aantal gebruikers neemt fors toe. Al worstelt Groupon nog met groeipijnen.
Als groep kan je betere voorwaarden krijgen bij je aankoop dan in je eentje. Dat is het basisidee van een reeks nieuwe Belgische websites of varianten van Amerikaanse versies. Een site als Groupon plant elke dag een aanbieding met minstens 50 procent korting op de oorspronkelijke prijs.
Althans dat is hun streven. Zo’n aanbod kan dan een hotelweekend of een restaurantbezoek zijn, of een weekend in New York. Als een vooraf bepaald aantal surfers zich binnen 24 uur voor een aanbieding inschrijft, komen zij dus in aanmerking voor groepskorting. Voor de aanbiedingen gaat Groupon overeenkomsten aan met bedrijven, zoals winkels en restaurants. Intussen zijn er al lokale varianten van het kortingenconcept, zoals Groupdeal en Groupolitan.
Problemen
Groepskortingen zijn in. Enkele maanden geleden konden honderduizenden Belgische huishoudens zich via internet inschrijven voor groene stroom. Leveranciers mochten dan bieden op het massacontract voor één jaar. Maar op internet is het idee al zo oud als de straat. Een bedrijf als LetsBuyIt.com werd al in 1998 opgericht. Het werd een behoorlijke hype, ging naar de beurs en vervolgens failliet. Hoewel Letsbuyit.com onlangs een comeback maakte, zijn het nu vooral concurrenten die succesvol zijn.
Groupon is een van hen. “Zeshonderdduizend mensen zijn ingeschreven op onze dagelijkse nieuwsbrief met de deal van de dag”, vertelt Pieter-Jan Vandepitte, Groupons managing director in België en Nederland.
Als mensen ingaan op een aanbieding van Groupon, dan betalen ze een voucher die ze vervolgens binnen een bepaalde periode kunnen aanwenden. Standaard is dat zes maanden. In principe moet er een minimumgrens van gegadigden zijn. “Maar die ligt vrij laag, bijvoorbeeld op twee à drie mensen. In principe gaat elke deal door”, stelt hij.
Groupon biedt in ons land momenteel aanbiedingen in zes Belgische steden, waar er binnenkort drie bijkomen. De forse groei van Groupon eist zijn tol. “Enkele weken geleden ging ik in op een aanbod voor Italiaanse truffels. Die zouden slechts 9 euro kosten voor 100 gram. Maar volgens de mail die er op volgde, moest ik uiteindelijk nog 126 euro bijbetalen betalen”, ondervond business consultant Nick De Mey, die Groupon uitprobeerde voor privégebruik.
Een fout van de redactie, klinkt het bij het bedrijf. "Na enkele mails betaalde Groupon ons wel terug”, geeft De Mey toe.
Toch lijkt er meer aan de hand, want intussen doken er ook al verhalen op van partnerbedrijven die geen overeenkomst hebben getekend met Groupon, maar door hen wel werden aangeboden. “Dit zijn spijtige misverstanden”, weerlegt Vandepitte van Groupon. “Overigens is het niet altijd onze schuld. Soms laten onze partners steken vallen”, stelt hij. “Maar als een aanbod door externe omstandigheden niet doorgaat, betalen wij onze klanten altijd terug.”
Toch geven ze bij Groupon toe dat ze met groeipijnen kampen. “We hebben onlangs dertig mensen aangeworven om onze achterstand in mails weg te werken. We slaagden er namelijk niet in om binnen de 24 uur te antwoorden”, geeft Vandepitte toe. “Terwijl dat in de lijn van ons zakenmodel eigenlijk wel zou moeten.”













