Nieuws

IT-bedrijven helpen getroffen Japanners

Na de ramp in Japan proberen technologiebedrijven de getroffenen te helpen. Onder meer Apple en de site Couchsurfing.com zijn actief.

De Japanse Apple Stores in de getroffen gebieden hebben kort na de aardbeving van vrijdag gediend als een verzamelpunt van waaruit mensen over het internet hun familie en vrienden konden bereiken. Dat blijkt uit een e-mail van een Applemedewerker die Digg-oprichter Kevin Rose heeft ontvangen.

“Door afgesneden telefoonlijnen en treinverbindingen en gestopte taxi’s zaten miljoenen mensen vast in het shoppingdistrict, zonder toegang tot tv. Honderden mensen kwamen naar de Apple Store om het nieuws te bekijken op Ustream en om contact op te nemen met hun familieleden via Twitter, Facebook en e-mail”, schrijft de anonieme Applemedewerker.

[related_article id=”158256″]

In Japan zijn gratis wifiverbindingen schaars, vandaar dat ook Androidgebruikers naar de winkel kwamen voor een internetverbinding.

Gratis slaapplaats
Ook de website Couchsurfing.com wil de Japanners helpen. Ze hebben een speciale webpagina opgericht om een slaapplaats te vinden voor mensen die gestrand zijn of geen huis meer hebben.

Couchsurfing.com is een sociaal netwerk van mensen die een gratis slaapplaats aanbieden aan wildvreemden. Normaal gezien wordt het vooral gebruikt door rugzaktoeristen, maar nu dus ook voor mensen die getroffen zijn door de aardbeving.

Vermisten zoeken via Google
Google heeft al wat ervaring met aardbevingen. Zo heeft het de Person Finder weer bovengehaald. Die heeft al dienst gedaan bij bevingen in Chili en Haïti en wordt nu gebruikt zodat ook Japanners elkaar kunnen terugvinden.

 

aardbevingApplecouchsurfinggoogleinternetjapannieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken