Ongeduldige Belgacomklanten updaten tv-decoder zelf
De nieuwe interface van Belgacom TV moet voor eind mei voor alle klanten beschikbaar zijn. Maar niet iedereen kan zo lang wachten.
Belgacom rolt de software-update voor zijn digitale tv-decoders verspreid over twee maanden uit. Voor het einde van de maand mei moet iedereen bediend zijn. Dat betekent dat de laatste Belgacom TV-kijkers nog twee maanden moeten wachten.
Achterpoortje
Een lid van het Franstalige forum van de telecomsite Astel ontdekte echter een achterpoortje waardoor ongeduldige klanten de update kunnen binnenhalen. Door de stroomvoorziening te onderbreken en drie knoppen op de decoder (welke zijn afhankelijk van het model) in te drukken en ingedrukt te houden tijdens het opstarten wordt de nieuwe interface geïnstalleerd.
Astel waarschuwt wel dat deze methode niet door Belgacom ondersteund wordt en dat eventuele problemen voor rekening van de uitvoerder zijn. Bij de meerderheid van de nieuwsgierige leden van telecomforum Userbase verliep de installatie vlekkeloos, maar een enkeling klaagt dat zijn decoder niet meer wil opstarten.
Update 16.30 uur:
Belgacomwoordvoerder Jan Margot kent de methode die Astel aanhaalt als een rescue reboot. Na uitvoering wordt de firmware van de decoder opnieuw geïnstalleerd. Deze werkwijze wordt door de technische klantendienst aangeraden bij ernstige problemen, maar je vindt ze niet terug in de handleiding van Belgacom TV.
Margot raadt Belgacom TV-gebruikers af om een noodreboot uit te voeren omdat er problemen kunnen optreden, zoals blijkt uit de reacties op het Userbaseforum. Waaghalzen die met een onbruikbare decoder blijven zitten, kunnen wel nog rekenen op technische ondersteuning.