Nieuws

IT-kmo’s gaan klanten delen

Kmo’s die elkaars klantendatabank raadplegen en een miniconsortium maken als een IT-project daar nood aan heeft. Dat is het doel van PerfICTion.

Het initiatief PerfICTion is nog vrij jong. In januari is het gestart en sinds kort heeft het ook een klepper als topman aangetrokken: Jan De Ville, de voormalige baas van Dolmen.

In totaal zijn 27 kleine bedrijven lid van PerfICTion. Ze delen onderling hun klantenbestand. De organisatie legt de 17.000 klanten van de leden naast elkaar en zoekt uit waar er potentiële IT-contracten zijn.

Teamwerk
Het ideale scenario voor PerfICTion is een IT-project waarvoor één kmo te klein is, of onvoldoende thuis in een aansluitend vakgebied. En dus kunnen twee of meerdere bedrijven samen een consortium maken om zo toch aan het project te kunnen beginnen.

Op dit ogenblik heeft PerfICTion 27 leden. Dat zouden er op termijn meer moeten worden. Eigenlijk mag iedere kmo lid worden, zolang deze aan een paar voorwaarden voldoet. De kmo moet een minimumomzet hebben, en een minimum aan eigen vermogen.

Kwaliteitslabel
Door die strenge eisen te stellen aan zijn leden, wil PerfICTion toch een garantie geven aan zijn klanten. De organisatie wil garant staan dat de kmo’s financieel gezond en dus betrouwbare partners zijn. “PerfICTion moet een kwaliteitslabel worden”, aldus De Ville

De aanpak van PerfICTion is onorthodox, want traditioneel delen bedrijven niet graag hun klantendatabank. Uit schrik voor de concurrentie. Maar die schrik is niet terecht volgens Jan De Ville. “Je mag niet denken als een winkel onder de kerktoren, maar als een speler op de Belgische markt. Je moet geloven in de openheid en de opportuniteiten die eruitkomen."

initiatiefitklantenkmonieuwsstrategisch

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken