Nieuws

Meer controle over persoonlijke reclame

Internetters kunnen in de toekomst zelf beslissen of ze advertenties willen zien die gebaseerd zijn op hun surfgeschiedenis. De Europese onlinereclamesector heeft daar een systeem voor afgesproken.

IAB Europe, de belangenvereniging van bedrijven uit de onlinereclamewereld, heeft een systeem van zelfregulering uitgewerkt rond online behavioural advertising (OBA). Dat is een praktijk waarbij consumenten advertenties te zien krijgen op basis van hun surfgeschiedenis. Je ziet een advertentie dan niet omdat je op een bepaalde site bent, maar omdat je een surfprofiel hebt dat je mogelijk interessant maakt voor de adverteerder.

Die reclamemethode leidt tot heel wat bezwaren over mogelijke inbreuken op de privacy van surfers. Er wordt immers ongevraagd bepaalde informatie op je pc geplaatst (cookies) waarin je surfgedrag wordt vastgelegd.

[related_article id=”158578″]

Uitschakelen met pictogram
Ruim dertig bedrijven uit de Europese online media- en reclamewereld hebben nu afgesproken dat ze surfers zelf de kans geven om OBA-advertenties toe te laten of te weigeren. Uiterlijk in juni 2012 zal alle OBA-reclame een aanklikbaar icoontje bevatten.

Wie erop klikt, komt op een site met meer informatie en met de mogelijkheid om OBA-reclame uit te schakelen (www.youronlinechoices.eu).

Bij de deelnemende bedrijven horen onder meer Google, Microsoft, Yahoo, BBC Worldwide en Sanoma.

adverteerdersbusinessiabnieuwsprivacyreclame

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken