Twintig procent software overbodig
Gemiddeld is een vijfde van de applicaties bij bedrijven volledig overbodig. Dat menen de CIO’s die werden bevraagd in een studie, die leidde tot het zogeheten Application Landscape Report van CapGemini en HP.
Uit de studie blijkt dat er letterlijk miljoenen toepassingen achterhaald en overbodig zijn en niet meer een toegevoegde waarde bieden aan het bedrijf. Deze toepassingen blijven nochtans tijd en middelen opslorpen die anders gebruikt hadden kunnen worden voor nieuwe en modernere technologie.
Bedrijven weten het wel
Het mag duidelijk zijn: de meeste bedrijven zijn zich bewust van het feit dat een deel van hun infrastructuur eigenlijk overbodig is. Zowat 85% van de CIO’s meent dat hun applicatieportfolio aan een grondige beurt toe is.
CapGemini en HP komen tot het (voor hen interessante) besluit dat de meeste bedrijven dringend aan een herziening en modernisering van hun infrastructuur toe zijn, iets wat de CIO’s graag beamen.
Stoppen kost ook
Maar die CIO’s gaven ook een aantal redenen op waarom dit minder evident is dan het lijkt. De levenscyclus van een toepassing beëindigen is bijvoorbeeld ook een project, dat soms meer kost dan bedrijven graag zouden willen, zeker omdat er niet meteen een onmiddellijke ROI (return on investment) aan gekoppeld kan worden. Bovendien moeten de gegevens uit de stopgezette toepassing naar een andere toepassing gemigreerd worden, en daar zijn vaak niet voldoende mensen voor beschikbaar.
En, last but not least, toepassingen staan zelden hoog op de bedrijfsagenda, dus laat men de gebrekkige situatie liever zoals ze is. Beide bedrijven hadden uitgebreide gesprekken met CIO’s uit Europa en Noord-Amerika. Ze werken in diverse sectoren en in bedrijven van uiteenlopende grootte, van de kleinere tot de allergrootste.