Google-manager hoeft niet technisch te zijn
Google onderzocht welke kwaliteiten een goede manager moet hebben. Technische kennis blijkt de minst belangrijke vereiste.
Google besloot zo’n twee jaar geleden te onderzoeken wat de eigenschappen zijn van een goede manager binnen het bedrijf. En zoals enkel Google dat kan, deden ze dat met een uitgebreide analyse van alle beschikbare documenten: evaluatiegesprekken, enquêtes bij de werknemers en andere documenten waaruit criteria voor managers konden blijken.
De resultaten waren allesbehalve verrassend, alleen zal de volgorde van de prioriteiten wellicht enkele wenkbrauwen doen fronsen. In de lijst van acht eigenschappen waaraan de manager moet voldoen, staat technische kennis en vaardigheid namelijk helemaal onderaan.
[related_article id=”158901″]
“Jarenlang dachten we dat een goede manager zeker bij Google minstens een even sterke technische bagage moest hebben als zijn ondergeschikten”, vertelt Laszlo Bock, Googles vicepresident voor people operations – Googliaans voor human resources – aan de krant New York Times. “Nu merken we dat de medewerkers veel meer belang hechten aan andere eigenschappen, zoals een duidelijke communicatie en steeds beschikbaar zijn.”
De acht regels voor de Google-manager
Google stelde een lijst van acht regels op waaraan een goede manager moet voldoen. Omdat hij of zij zich niet op alles tegelijk kan concentreren in de baan, heeft Google de regels ook gerangschikt in dalende volgorde van belangrijkheid.
1. Wees een goede coach, met veel feedback zowel positief als negatief.
2. Geef je team de nodige vrijheid, maar wees steeds beschikbaar voor advies.
3. Toon interesse in de successen van je team maar ook in hun persoonlijk leven.
4. Wees geen mietje: wees productief en resultaatgericht.
5. Communiceer goed maar luister ook goed naar je team.
6. Help je medewerkers in hun carrièreontwikkeling.
7. Zet een duidelijke visie en strategie uit voor je team.
8. Wees technisch onderlegd zodat je je team begrijpt en kunt bijstaan.