Review: Portal 2

Portal 2 is een uitdagende next-gen puzzelgame die uren spelplezier oplevert. Een must-have sciencefictionpuzzelavontuur!

Welkom in de puzzelwereld van Aperture Science

Je stapt een als testkamer vermomde ruimtelijke puzzel binnen en probeert met de gereedschappen die voorhanden zijn een weg te vinden naar de eerst onbereikbaar ogende uitgang. Dat herhaal je kamer na alsmaar taaiere kamer. Dat is wat je overhoudt als je Portal 2 van alle franjes ontdoet en dat is sterk genoeg om de game nu al tot een topfavoriet voor Game van het Jaar te rekenen. Je bekijkt de speelwereld door de ogen van een zwijgzaam testpersoon en over het vizier van een portal gun. Dat is een apparaat waarmee je twee met elkaar verbonden doorgangen (portals) op de meeste vlakke muren, plafonds of vloeren kunt schieten. Plaats er een op de muur naast je en een op het plafond boven de exit, en je bent in een stap op je bestemming. Duik van op twintig meter hoogte in een portal onder je en je komt tegen dezelfde snelheid uit het andere gevlogen.
Elke nieuwe ruimte voegt een puzzelelement aan deze basis toe en die getuigen stuk voor stuk van een uitmuntende kwaliteit. Reflexen zijn overbodig. Als je na twee minuten of een half uur de oplossing eenmaal gevonden hebt, is het knoppendrukken nog louter een formaliteit. De uitdaging wordt gestaag opgevoerd en dat maakt dat bevredigende gevoel bij het kraken van de puzzel ongemeen hoog. Tel daar nog een dramatisch achtergrondverhaal, superieure humor, tonnen persoonlijkheid en een geweldige multiplayer bij op en je begrijpt waarom Portal 2 in geen enkel eindejaarslijstje zal ontbreken.