Kollector: Google Analytics voor muzikanten
De nieuwe Belgische dienst Kollector maakt het leven van muzikanten een stuk eenvoudiger. De dienst volgt welke zenders en welke landen hun nummers spelen.
Een Google Analytics voor muziek, zo zou je Kollector kunnen omschrijven. Als artiest, manager of platenlabel kan je je eigen nummers uploaden. Als Kollektor het nummer hoort opduiken bij een radiozender, krijg je daar binnen 24 uur een melding van, inclusief land, zender en tijdstip.
Aan het concept werd de afgelopen twee jaar hard gewerkt, zegt co-oprichter Dominique Derwa in een gesprek met ZDNet. Aanleiding was een geschil met auteursrechtenorganisatie Sabam over muziekrechten, waarbij een van de oprichters concludeerde dat het traceren van nummers beter moest.
“Zo is het begonnen, zoeken op welke manier we zoiets in elkaar konden zetten. Anderhalf jaar geleden zijn we echt met de technische ontwikkeling gestart”, zegt Derwa. “We zijn met de bètaversie begonnen rond januari, februari, en nu gaan we begin juni de commerciële versie in gang zetten.”
Duizenden zenders
Momenteel volgt Kollector meer dan vierhonderd FM-radiostations wereldwijd. “Eind deze maand gaan we naar vijftienhonderd zenders, maar we mikken op vijftien- tot twintigduizend”, zegt Derwa. Hij sluit niet uit dat dat zelfs kan oplopen tot vijftigduizend. Voor het volgen van al die zenders gebruikt Kollector doorgaans livestreams op het internet. Al worden zenders die alleen als webradio bestaan momenteel nog niet opgenomen.
Kollektor richt zich op iedereen binnen de muziekindustrie. “Het systeem staat online, dus iedereen kan er naartoe. Zowel artiesten, managers als platenlabels, maar ook organisaties zoals Sabam”, aldus Derwa.
?De dienst uitproberen is gratis. Iedere gebruiker kan drie nummers uploaden waarvan hij beperkte informatie krijgt. Betalende gebruikers krijgen meer informatie. Het wordt de bedoeling om met credits te werken, waarbij je één credit per liedje per land betaalt en het voordeliger wordt naarmate je meer nummers of landen laat traceren.
Op die manier is Kollektor zowel voor beginnende als bekende artiesten bruikbaar. Aanvankelijk werd er ook gedacht aan een betaling per gebruik (pay-as-you-go), maar daar is de organisatie op teruggekomen.
Verandering bij Sabam
Hoewel het project is ontstaan na een geschil met Sabam, wil Derwa geen slecht woord kwijt over de auteursrechtenorganisatie. “We gaan uit van het standpunt dat iedereen fantastisch werk doet. Ook auteursrechtenverenigingen, want die brengen wereldwijd jaarlijks zeven miljard dollar bij elkaar, waarvan vier miljard dollar voor muziek.”
Wel kan de werking rond het uitkeren van die bedragen beter. “Er is wel een goede wil om meer informatie te geven en ze [Sabam] zijn zich daar wel van bewust. Maar het is ook een grote organisatie en daar duurt verandering altijd iets langer. De markt gaat eigenlijk sneller dan wat Sabam kan.”
Derwa heeft naar eigen zeggen al enthousiaste reacties gekregen van bètatesters. Volgens hem is het voor muziekuitgevers een nuttige marketingtool om na te gaan op welke uren en in welk land hun muziek wordt gedraaid. “Voortaan heeft een uitgever of een artiest meer informatie dan de rechtenbeheerder."