Telecombedrijven beloven meer klantvriendelijkheid
21 Belgische bedrijven hebben een charter voor meer klantvriendelijkheid ondertekend. Onder hen ook een heleboel IT-bedrijven.
Het charter kwam er dank zij het radioprogramma Peeters en Pichal. Zo hebben een kruistocht gehouden tegen de slechte dienstverlening van callcenters en klantendiensten. Ze hebben zelfs een betoging gehouden.
Bij de ondertekenaars zit ook Fedict, de IT-afdeling van de Federale overheid, naast de grote telecombedrijven zoals Telenet, Belgacom, Mobistar en Base.
Beloften
De bedrijven beloven dat ze begin 2012 de wachttijd zullen beperken tot 2,5 minuten. Het charter schrjift ook voor dat klanten tegen minimale kosten moeten kunnen bellen. Mails en brieven moeten binnen vijf dagen een antwoord krijgen. In de tussentijd wordt betaling van een betwist deel van de factuur opgeschort.
Mondelinge afspraken moeten achteraf ook schriftelijk bevestigd worden, zo beloven de ondertekenaars. Om de bedrijven de kans te geven zich intern te herorganiseren, gaat het charter pas volgend jaar in.