Spelfout kost webwinkel geld

Slechte spelling kan een online winkel miljoenen euro’s kosten. Dat zegt een Britse ondernemer die de proef op de som nam.

Charles Ducombe stelde het feit vast in Groot-Brittannië, maar het principe geldt evenzeer voor online kopers in andere landen. Volgens hem is het spellingsniveau van de Britten een probleem en dat uit zich in slechte verkoopcijfers online.

Tegen de BBC zegt Ducombe dat het om een kwestie van vertrouwen en geloofwaardigheid gaat. Op een website gebeurt 99 procent van de communicatie via het geschreven woord. “In zulke gevallen, wanneer een consument op zijn hoede is voor spam of phishing, kan een foutgespeld woord de druppel zijn.”

Ducombe beheert verschillende winkels en zegt dat spelling een ernstig probleem is voor de online economie. Hij nam de proef op de som met een spellingsfout op ondergoedsite Tightsplease.co.uk. Hij stelde vast dat de inkomsten verdubbelden nadat de fout werd verbeterd.

Minder op Facebook
Vooral bij communicatie met onbekenden lijkt spelling een probleem: zo worden spelfouten meer getolereerd op Facebook, maar minder op bijvoorbeeld een persoonlijke homepage of sites met commerciële aanbiedingen.

businessducombegeschrevennieuwsspellingtaalwebshopwebwinkelwoorden

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken