Nieuwe auto tegen stuntprijs via internet
De Nederlandse website 1daycar.com gaat binnen drie weken ook in België restpartijen nieuwe auto’s verkopen tegen stuntprijzen. Dat gebeurt met eenmalige, tijdelijke acties.
Deze week nog gingen in Nederland zes Opel Corsa’s de toonbank over: de dieselwagens werden verkocht voor 15.550 euro, 4.200 euro minder dan bij de officiële dealer. In mei heeft dezelfde website 26 Chevrolet Sparks met meer dan twintig procent korting verkocht.
Zelf je wagen verkopen
Initiatiefnemer Bas Oude Luttikhuis is met de site niet aan zijn proefstuk toe. Hij heeft nu al een website ikwilvanmijnautoaf.be. Daar worden tweedehandse auto’s van particulieren verkocht aan autobedrijven. Op de site wordt een soort veiling georganiseerd, zoals bij eBay. De koper krijgt het hoogste bod te horen, en kan daar dan op ingaan. "We zijn begonnen in Nederland, maar sinds vorig jaar hebben we ook een kantoor in Leuven. Ondertussen hebben we ook in België al een paar duizend auto’s helpen verhandelen." In Nederland waren het er vorig jaar zo’n 15.000.
Vanuit die activiteiten heeft het bedrijf van Luttikhuis ook een expertise gekregen in het schatten van de waarde van auto’s. Zo kwam hij ook in contact met bepaalde autobedrijven die hele partijen nieuwe auto’s willen verkopen. "Soms haalt een importeur een te groot lot van een bepaald type wagen binnen, en wil hij daar vanaf. In zijn eigen garages kan hij er moeilijk mee stunten, dus vraagt hij dat aan ons. Wij krijgen ook voorstellen van leasingmaatschappijen die eveneens soms te veel auto’s ineens kopen."
Eerst komt, eerst maalt
Luttikhuis kondigt dan de verkoop tegen stuntprijzen op een bepaalde dag aan. De eersten die dan toehappen, krijgen de auto’s. Ze kunnen hooguit de kleur kiezen. Eventuele opties moeten ze later zelf laten inbouwen.
Tot nog toe verkocht 1daycar.com alleen in Nederland. "Wij kennen toch heel die papierwinkel door onze vestiging in Leuven. Daarom is het een kleintje in de toekomst onze veilingen ook voor Belgen open te stellen."
Luttikhuis beklemtoont ook dat het wel degelijk om spiksplinternieuwe auto’s gaat, die perfect rijklaar zijn voor de Europese markt. Ze kunnen gewoon onderhouden worden bij de erkende dealers, en ook met de garantievoorwaarden is er geen probleem.