De beste IT-boeken van 2011
Zelfs nu iedereen met een iPad rondloopt en de meeste mensen moeite hebben om zich langer dan tien minuten op iets te concentreren, verschijnen er aan de lopende band boeken. We kijken naar de interessantste boeken over IT en business uit 2011 (en 2010).
Hoewel 2011 nog maar over de helft is, is het al een goed jaar geweest voor mensen die hun Smart Business-kennis nog het liefst van al uit boeken halen. Ook heel wat boeken die furore maakten in de tweede helft van 2010 kregen een plaatsje in onze boekenkast. Alle blogs en seminars ten spijt presenteren we hier onze vijf favoriete IT-boeken van het afgelopen jaar.
1. Inside WikiLeaks
– Waarover gaat het?
Ex-medewerker geeft een blik in de interne keuken van Wikileaks.
– Citaat: “Julian trok voortdurend problemen aan.”
Daniel Domscheit-Berg was samen met Julian Assange een van de mensen achter Wikileaks. Na onenigheid werd hij uit het project geschrapt. Met dit boek geeft hij een kijk achter de schermen van de spraakmakendste site ter wereld en gunt hij ons een blik in het hoofd van Assange.
Daniel Domscheit-Berg, Inside WikiLeaks,Mijn tijd bij de spraakmakendste website ter wereld, Lebowski Publishers, 2011
2. Rework
– Waarover gaat het?
Waarom David Goliath kan verslaan.
– Citaat: “Er bestaat geen beter doel dan een haalbaar doel.”
Jason Fried en David Hansson zijn bedrijfsleiders van de kleine IT-onderneming 37Plans, die met zestien werknemers er toch in slaagt om enkele miljoenen dollars winst te maken. Hoe ze dat doen? Door hun kleinschaligheid als troef te zien. Bigger isn’t always better.
Jason Fried & David Heinemeier Hansson, Rework, Minder is meer, Jason Fried & David Heinemeier Hansson, Mouria, 2010, ISBN: 9789045801872, 285 pagina’s
3. Slimmer
– Waarover gaat het?
Tv maakt mensen dom, internet maakt mensen creatief.
– Citaat: “We zoeken de muis.”
Het internet bruist dankzij al die sociale netwerken, maar waar halen we al die tijd vandaan om zo actief te zijn op het web? Clay Shirky geeft het antwoord: volgens hem zijn we de vrije tijd die we de voorbije decennia passief voor de tv doorbrachten nu massaal aan het verschuiven naar interactieve websites. Daardoor ontstaan er veel meer mogelijkheden om onze vrije tijd creatief in te vullen.
Clay Shirky, Slimmer, Hoe sociale media ons effectiever, creatiever en actiever maken, Business Contact, 2010
4. De omweg naar succes
– Waarover gaat het?
Succes is geen doel, maar een gevolg.
– Citaat: “Goede besluitvormers zijn zich bewust van de grenzen van hun kennis.”
Volgens John Kay hielden de bedrijven die vandaag succesvol zijn zich niet bezig met het behalen van winsten, maar lag hun focus in de eerste plaats op innovatie en enthousiasme. Zo boekten ze indirect hun successen. Of: hoe winstbejag het altijd moet afleggen tegen verstandig ondernemen.
John Kay, De omweg naar succes – Waarom je geluk niet moet najagen en Bill Gates nooit rijk wilde worden, Business Contact, 2010
5. De dirty tricks van het onderhandelen
– Waarover gaat het?
Onderhandelen kun je leren.
Citaat: ““De dirty tricks moeten zo lang mogelijk op zak blijven, maar als je iemand treft die er dankbaar gebruik van maakt ben je in elk geval gewapend.”
George van Houtem stelt in zijn boek dat we vaker moeten onderhandelen dan we op het eerste gezicht zouden denken. Het is dan ook beter dat je die vaardigheid zo goed mogelijk onder de knie krijgt, voor je door anderen onder de voet wordt gelopen.
In zes stappen leidt van Houtem je naar de ideale onderhandelstrategieën, met vooral aandacht voor de valkuilen of dirty tricks die je gesprekspartners wel eens boven zouden kunnen halen.
George van Houtem, De dirty tricks van het onderhandelen, Haystack, 2010