Datingsites over hoogtepunt heen

Datingsites lijken hun beste tijd te hebben gehad. Op de sociale netwerken als Facebook en Netlog kun je namelijk ook volop in contact komen met onbekenden.
“Vroeger, toen Facebook en YouTube nog niet bestonden, hadden wij meer bezoekers”, geeft Dieter Kraewinkels van Rendez-Vous toe. “Het aantal bezoekers is fors gedaald. Ook het aantal leden staat onder druk, maar is toch eerder stabiel. Bij ons toch.”
De markt is verzadigd, zeker in buurlanden als Duitsland en Nederland, maar ook steeds meer in ons land. Dat heeft zijn impact. “We kennen inderdaad niet meer de groei zoals in 2009 en 2010”, vertelt Chris Verlinden van de Belgische afdeling van Parship. Ook duiken steeds meer initiatieven op die zich richten tot een specifieke doelgroep als ouderen, rijkaards of hoger opgeleiden. “Er zijn in België vijftien noemenswaardige datingsites, waaronder grote spelers als Rendez-Vous, Youforme, Parship, BE2 en Meetic. Daarnaast is er een aantal kleine nichespelers”, weet Verlinden, die naar eigen zeggen ruim negentigduizend profielen in zijn databank heeft.
Bij concurrent Rendez-Vous spreekt men over veertigduizend actieve leden en honderdduizend recente profielen. Want een databank van een datingsite veroudert blijkbaar snel. “Sinds de opstart van Rendez-Vous.be werden er twee miljoen profielen aangemaakt”, vertelt Kraewinkels.
Gratis datingsites
Naast de concurrentie van sociale netwerken, die doorgaans gratis diensten aanbieden, is er ook de opmars van de gratis datingsites, zoals het populaire plentyoffish.com. In Nederland is er de gratis datingsite Knuz.nl, die intussen al zo"n driehonderdduizend leden telt. Terwijl een abonnement van drie maanden bij Parship zowat 180 euro kost. Ook al levert de datingsite een resem gratis diensten.
De neergaande trend in de sector is overigens universeel. Match.com, de grootste datingsite ter wereld, telt ruim twintig miljoen inschrijvingen. Zeven jaar geleden waren dat er nog ruim veertig miljoen. Het moest bijvoorbeeld noodgedwongen samenwerken met het Franse Meetic, dat dit jaar al een verlies leed van enkele miljoenen euro’s.













