De Lijn lanceert mobiele routeplanner en iPhone-app
Vervoersmaatschappij De Lijn biedt reizigers informatie in realtime via een nieuwe mobiele routeplanner, een portaalsite en een iPhone-app.
"Mensen stappen bijvoorbeeld niet op het openbaar vervoer omdat ze de lijnen of dienstregeling niet kennen. Met de iPhone-app en de mobiele routeplanner begeleiden we onze reizigers tijdens hun hele verplaatsing. Uit onderzoek van de UITP [de wereldfederatie van openbaarvervoerbedrijven] blijkt dat goede reisinformatie het aantal reizigers met 5 tot 25 procent kan doen stijgen", zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn.
De Lijn had op zijn gewone website al een routeplanner staan, maar heeft daar nu een mobiele versie van gemaakt, geschikt voor smartphones. De toepassing maakt het mogelijk om je parcours met bus, tram en trein uit te stippelen. De doorkomsttijden aan je haltes worden in realtime weergegeven, op basis van de actuele positie van de bus of tram. De routeplanner is zowel geschikt voor iPhones als voor smartphones die werken met het Android-besturingssysteem.
[related_article id=”161563″]
Android-app volgt nog
Voor de iPhone, waarvoor de vraag het grootst was, is nog wat extra"s voorzien: de speciale applicatie biedt naast de routeplanner onder meer realtime-informatie op basis van de gps-gegevens. Je kan met de app ook een sms-ticket kopen. Begin 2012 lanceert De Lijn ook een toepassing voor de Androidtelefoons.
Tot slot lanceert De Lijn de portaalsite www.mijnlijn.be, waarop reizigers gepersonaliseerde reisinformatie kunnen krijgen, zoals omleidingsnieuwsbrieven. In de toekomst zal ook Google Maps in de website geïntegreerd worden.
De vervoersmaatschappij lanceert de nieuwigheden in samenwerking met het Vlaams ministerie van Mobiliteit. "In de toekomst moet er niet alleen informatie ter beschikking zijn over de voorziene storingen maar ook de onvoorziene storingen", besluitt minister Hilde Crevits (CD&V) een persmededeling.