Google en Apple waardevolste merken
Apple stijgt naar de tweede plaats in de lijst met waardevolste merken. Ook de rest van de top tien wordt gedomineerd door technologiebedrijven.
De lijst is samengesteld door het Britse consultingbureau Brand Finance. Bovenaan vinden we Google met een merkwaarde van 48,3 miljard dollar, een stijging met negen procent ten opzichte van vorig jaar. Het Apple-logo steeg in één jaar 33 procent in waarde en is nu goed voor 39,3 miljard dollar. Daarmee springt het van de zevende naar de tweede plaats.
Apple klopt zo nipt Microsoft, dat van twee naar drie zakt met een marktwaarde van 39 miljard dollar, negen procent minder dan in 2010. IBM blijft met 35,9 miljard dollar op een vierde plaats.
[related_article id=”158256″]
Verder in de top tien vinden we respectievelijk winkelgigant Wal-Mart, General Electric, AT&T, Coca-Cola, Wells Fargo en Bank of America. Andere hooggenoteerde IT-merken zijn onder meer HP (11e met 24,9 miljard dollar), Intel (17e met 23,5 miljard dollar) en Oracle (29e met 12,4 miljard dollar).
Volgens CNN Money zijn de honderd beste merknamen sinds begin dit jaar met 2,4 procent in waarde gedaald. Al heeft dat vooral met de reputatie van enkele topbanken (zoals Wells Fargo en Bank of America) te maken.
Relatief leiderschap
Wel nuanceert de site dat dergelijke waardes afhankelijk zijn van wie ze opstelt. Zo bestempelde een ander consultingbureau, Brandz, eerder al Apple tot waardevolste merk met 153 miljard dollar, drie keer meer dan wat Google nu volgens Brand Finance waard is. Brandz gebruikte daarvoor enquêtes bij consumenten. Brand Finance berekent merkwaarde op basis van kasstroom in combinatie met intellectueel eigendom.