iPhone geen goudmijn voor winkeliers
De iPhone mag dan wel de meest gehypete telefoon van de laatste jaren zijn, wie hem verkoopt verdient daar amper iets aan.
De Tijd stelde vast dat de winstmarge op een iPhone die ruim 600 euro kost maar enkele tientallen euro’s bedraagt. Voor de iPad komt dat op 9,7 procent of 50 euro per toestel. Volgens de zakenkrant gebruikt Apple de tablet om onafhankelijke verkopers in de pas te laten lopen: wie per duizend Macs ook duizend iPads kan verkopen krijgt goede punten.
Maar een populair toestel als de iPhone niet verkopen is geen optie. Annick Maes van Easy-M, een Apple-doorverkoper met negen winkels in ons land, zegt aan De Tijd dat haar bedrijf een marge van twintig euro heeft op de toestellen. Maar omdat er zo’n grote vraag is, kan de winkel het zich niet veroorloven om de telefoon niet aan te bieden. Zeker niet tegenover zakelijke klanten die er net hun Macs hebben gekocht.
[related_article id=”158256″]
Enkele jaren geleden schreef de krant al dat Mobistar, dat het toestel in België verkoopt, nauwelijks vijf euro winst maakt per iPhone. De operator gaf toen geen commentaar op die cijfers maar stond wel bekend om zijn hardnekkige pogingen om bij elke telefoon een abonnement te slijten.
Vanavond houdt Apple in Cupertino een persconferentie waar naar alle waarschijnlijkheid de iPhone 5 wordt voorgesteld. ZDNet.be volgt het evenement op de voet en brengt vanavond uitgebreid verslag uit over de nieuwste aankondigingen van Apple.