Wie redt de BlackBerry?

“Wie in de zaal heeft een smartphone?” vroeg de spreker, en hij stak zijn arm in de lucht. Het was het begin van een presentatie over digitale trends. Een kwestie van het ijs breken. Maar twee seconden later werd hij al iets gerichter: “Maar liefst een toestel dat over twee jaar nog bestaat. Dus geen BlackBerry”, klonk het gevat. Algemene hilariteit in de zaal.
Op zich is het gek. Ik moest onlangs op een congres zelf een stand van zaken geven in mobiele technologie. Ik toonde wat dia"s met marktaandelen voor smartphones. Eentje over de toestellen zelf, met Nokia en Research in Motion (RIM), maker van BlackBerry, respectievelijk op nummer 1 en 2. En een andere dia over software en Apps met Android als winnaar.
Je zou denken dat marktleider een bevoorrechte positie is van waaruit je de markt kan dicteren. Dat hoor ik mijn professor bedrijfseconomie nog vertellen. Niet zo bij smartphones, want daar maakt het weinig indruk. Met hardware valt amper marge te rapen, zegt men vaak. Dat zal wel zo zijn. Maar dat Google aan Android, zeker rechtstreeks, amper geld verdient, wordt wel eens vergeten.
Cultstatus
Vooral de BlackBerry zit de laatste tijd in het verdomhoekje. Vijf jaar geleden pronkte elke manager met het toestel en genoot de BlackBerry nog de ultieme cultstatus. Maar de interesse gleed langzaam weg. RIM miste de boot van het aanraakscherm, nieuwe toestellen lieten lang op zich wachten en ook de Playbook, RIM’s antwoord op de populaire iPad, blijkt geen onverdeeld succes. Het toestel raakt de winkels niet uit en wordt daarom in prijs verlaagd.
Wie redt BlackBerry als de zakelijke gebruiker, de belangrijkste doelgroep, het laat afweten? De IT-manager misschien, want door de sterke beveiliging en beheermogelijkheden waren IT-managers de toestellen erg genegen. Maar vandaag staat de IT-manager steeds meer buitenspel. Meer en meer werknemers brengen op kantoor hun eigen toestel mee en dat is dikwijls een ander type dan BlackBerry.
[related_article id=”161563″]
Misschien zorgen uiteindelijk wel de tieners voor het overleven van het toestel. Want zijn zij niet de fervente sms’ers of IM’ers die zo’n old school toetsenbord wel kunnen waarderen? Maar ik zet het weinige geld dat ik heb op een of andere prins op het witte paard die binnenkort de hele winkel overneemt. Dat kan snel. Drie jaar geleden piekte RIM op een beurswaarde van 83 miljard dollar. Nu is daar nog maar 12 miljard dollar van over. Maar het kan ook op langere termijn. Binnen een jaar of twee bijvoorbeeld. In het land van smartphones is dat sowieso een eeuwigheid.













