Facebooks iPad-app vol fouten

Amper enkele uren na de lancering van Facebooks iPad-applicatie lopen de eerste foutrapporten al binnen. Sommige gebruikers vermelden dat Facebook de applicatie beter had moeten testen, zodat deze zeker zou werken met randapparatuur zoals het iPad-dock.
De applicatie is eigenlijk een verbeterde variant op de versie voor iPhones, die ervoor zorgt dat de inhoud beter op een groot scherm past. Je kunt de app gratis vinden in de App Store.
Dankzij die nieuwe interface kunnen gebruikers een knijpbeweging maken op het scherm om in of uit te zoomen. Net als bij andere Apple-applicaties kun je ook hier met je vingers over het scherm vegen om door foto’s in een album te bladeren.
[related_article id=”158256″]
Herhaaldelijke vertragingen
iPad-eigenaars wachten al achttien maanden op een Facebookapplicatie. Tot nu hadden ze de keuze tussen een klein venster ter grootte van een iPhonescherm in het midden van hun iPad, een applicatie downloaden die het sociaal netwerk ondersteunt maar die ontwikkeld is door een ander bedrijf, of Facebook bereiken via zijn website.
Facebook ging echter niet in op de vraag waarom zijn gebruikers zolang moesten wachten. “We sturen het de wereld in omdat het klaar is”, zegt Bret Taylor, Facebooks technologiebaas.
In september blogde Jeff Verkoeyen, hoofdontwikkelaar van de applicatie, regelmatig over de telkens uitgestelde verspreidingsdatum, hoewel die applicatie bijna klaar was.
"Vol bugs"
Maar vlak na de vrijgave van de app weerklonken de eerste klaagzangen. Ene Michael Clawson schreef op Twitter dat hij zijn pagina’s niet kan bekijken wanneer hij op de pictogrammen in de linkerbalk klikt. Een andere gebruiker, journalist Mark Coyle, schrijft over “een verblindende bug”.
“Ik heb een Apple-dock. Wanneer je de iPad op het dock zet en wilt reageren op een bericht, verschijnt de verstuurknop niet”, zegt hij. “Neem de iPad van het dock en de knop verschijnt. Triest testwerk van Facebook.”
Volgens Facebook surft de helft van zijn maandelijkse 350 miljoen mobiele gebruikers via een webbrowser. De andere helft doet dat via applicaties op zijn telefoon of tablet.













