BlackBerry aangeklaagd voor storing
BlackBerry-fabrikant RIM wordt door een Canadese klant aangeklaagd. De gebruiker wil gecompenseerd worden voor de grote storing op het netwerk eerder deze maand.
De man in kwestie eist geen miljoenen van de smartphonefabrikant, maar wel een evenwichtige vergoeding. Hij had een abonnement van 25 dollar per maand voor 1 GB aan mobiel dataverkeer. Omdat het netwerk anderhalve dag platlag, eist hij nu 1,25 dollar, plus interest.
De bedoeling van de klacht (pdf) is volgens The Register om er een groepsrechtszaak (classactionsuit) van te maken, zodat andere Canadese BlackBerrygebruikers zich kunnen aansluiten bij de zaak.
Het internetverkeer van een BlackBerry verloopt via de servers van RIM. Dat moet zorgen voor een betere beveiliging. Maar op 10 oktober ging het daarom juist mis. Een fout bij de Canadese telefoonmaker zorgde voor een grote storing in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Anderhalve dag later breidde het probleem zich uit naar Noord- en Zuid-Amerika. In totaal duurden de problemen drie dagen.
Gratis apps onvoldoende
RIM heeft kort nadien zijn excuses aangeboden en gebruikers tien betaalde applicaties met een gezamelijke waarde van ongeveer honderd euro aangeboden. Klanten van de BlackBerry Enterprise Server (BES) krijgen een maand lang gratis technische ondersteuning.
Maar dat is volgens de man die de rechtszaak aanspande niet genoeg. Volgens de klacht is die compensatie onvoldoende en niet gepast. Wel verwacht de man een vergoeding voor de tijd dat het netwerk eruitlag.