Review: GoldenEye 007 – Reloaded

Ben je een fan van multiplayer of herbeleef je graag GoldenEye 007 van op de Nintendo 64, dan is GoldenEye 007: Reloaded absoluut een aanrader. Speel je graag in je eentje, dan kan je jezelf misschien beter de frustraties besparen.

[related_article id=”160734″] Craig, Daniel Craig

Om misverstanden meteen de wereld uit te helpen: GoldenEye 007: Reloaded is geen exacte kopie van het origineel op de N64. Er wordt een volledig nieuw verhaal verteld, met Daniel Craig in de hoofdrol in plaats van Pierce Brosnan. Het nieuwe verhaal vertoont redelijk veel gelijkenissen met het origineel, maar de liefhebbers die genieten van pure nostalgie zullen zich moeten aanpassen. Het verhaal van GoldenEye 007: Reloaded is grotendeels gebaseerd op de gebeurtenissen uit de GoldenEye-film waarin Pierce Brosnan destijds als James Bond een criminele organisatie verhindert om met een satellietwapen de wereldeconomie lam te leggen. Om een en ander wat actueler te maken, werd die setting overgeheveld naar het heden. Dat betekent onder andere dat je aan de slag gaat met een virtuele versie van acteur Daniel Craig (die ook het stemmenwerk voor zijn rekening nam), naast een heleboel klassieke wapens ook ultramodern schiettuig kunt hanteren en de Koude Oorlog ingeruild werd voor een wereldwijde bankencrisis. Deze Bond-game ontleent niet alleen bekende personages, gadgets en wapens uit GoldenEye (de film), maar refereert naar het volledige Ian Fleming-universum. Authentieke Bond-gadgets en wapens van The Golden Gun tot de Moonraker-laserstraal maken hun opwachting. Gloednieuwe MI6 Ops-missies verlengen de levensduur van het spel aanzienlijk en wie dat wil, kan zelfs eigen uitdagingen ontwerpen met de Challenge Mission Designer.

Voor iedereen die graag alleen speelt, valt er aan GoldenEye 007: Reloaded niet zo veel te genieten. Het originele verhaal is degelijk, maar de intelligentie van de tegenstanders valt zwaar tegen. Bovendien is het verhaal veel te snel afgelopen, zeker vergeleken met het origineel. Om de speelduur wat te verlengen, is er de nieuwe MI6 Ops-modus. Die combineert verschillende missies met vaste objectieven op offensief en defensief vlak, en hoe goed je onopvallend kunt werken. Op zich een leuk idee, maar specifiek in deze modus lijkt de computer nog stommer te zijn dan in het verhaal. Zo gebeurt het heel regelmatig wanneer je een kamer vrij hebt gemaakt van vijanden, buitengaat en opnieuw binnenwandelt, dat iedereen er opnieuw staat. Pijnlijk. Ook in de multiplayermodi kunnen de domme computertegenstanders niets doen. Gelukkig is dat het sterkste punt van deze game. Er zijn een hele hoop online modi die je naar eigen wensen kunt instellen per wedstrijd. Voor de fans is de Golden Gun-spelmodus opnieuw van de partij, net als de klassieke Deathmatch, Paintball en vele andere van vroeger. Het doet ons deugd dat je het spel online ook op de klassieke manier kunt spelen. Dit betekent: healthpacks in plaats van een geleidelijk vullende healthmeter die voortaan in bijna elk spel zijn intrede heeft gemaakt. Heerlijk nostalgisch, maar ook intenser. De online mappen zijn goed gedoseerd van grote, open terreinen tot compacte, claustrofobische gangen. Grafisch ziet het er een stuk beter uit dan op de Wii, maar de game gebruikt nog niet het volle potentieel van de Xbox 360 en PlayStation 3. De personages zien er goed uit, maar de omgevingen hebben vaak last van geblokte vormen en wazige texturen. De muziek is een hoogtepunt doorheen het hele spel. De stemacteurs hebben uitstekend werk geleverd en de extra toegevoegde muziek tilt het spel naar een hoger niveau.

360-activisionbondentertainmenteurocomfirst-personjamesontspanningplaystationps3shooterx360xbox