Facebook koopt locatiedienst Gowalla
Sociaalnetwerkgigant Facebook heeft de Amerikaanse locatiedienst Gowalla overgenomen.
Vermoedelijk zet Facebook de Gowalla-medewerkers aan het werk aan de recent aangekondigde Timeline-functie. Hoewel de aankondiging nog niet officieel is, melden verschillende bronnen dat mensen van Gowalla waarschijnlijk aan de slag gaan bij Facebook.
Dit kan het laatste hoofdstuk zijn voor de locatiegebaseerde webdienst, die het altijd al moest opnemen tegen het bekendere Foursquare.
Geen groot succes
Hoewel de bedrijven blijkbaar op dezelfde dag het levenslicht zagen, viel Gowalla op door een systeem waarbij je virtuele goederen kon oppikken en afleveren bij check-inlocaties, geïllustreerde iconen voor speciale plekken en ‘reisjes’ samengesteld door meerdere virtuele locaties. Ook bood de webdienst een soort scorebord en insignes aan. Ondanks deze unieke functies vond de dienst de weg naar het grote publiek niet.
Eerder dit jaar probeerder Gowalla zichzelf opnieuw uit te vinden als een reisgids, en het dumpte veel van zijn spelletjesachtige functies waarmee het debuteerde.
Internettrends
Als de overname door Facebook waar blijkt, illustreert het Gowallaverhaal de huidige toestand van internetbedrijven perfect. Hoewel Gowalla er beter uitzag dan zijn concurrent en tientallen nieuwe functies implementeerde, lukte het niet om Foursquare van de troon te stoten.
Een vergelijkbaar voorbeeld is dat van Google+: het brengt nieuwe functies naar een bestaand platform, maar het blijkt moeilijk om die vernieuwingen om te zetten in een actieve gebruikersgroep.
Ontmanteling
Hoewel het ultieme lot van Gowalla’s diensten en applicaties voor mobiele toestellen onbekend blijft, wijst CNN Money erop dat Facebook de gewoonte heeft overgenomen bedrijfjes te ontmantelen. Deze aanpak lijkt erg waarschijnlijk, aangezien Facebooks eigen locatiegebaseerde functies er beter door worden.
Voor mensen met een Gowalla-profiel: dit is het moment om een laatste incheckplek te zoeken.