Apple beboet voor misleiden consument
De Italiaanse concurrentiewaakhond heeft Apple een boete van 900.000 euro opgelegd omdat het zijn klanten niet juist informeerde over zijn garantieplicht.
"Apple is verantwoordelijk voor oneerlijke commerciële praktijken die de klanten schade hebben berokkend", verklaart de Autorita Garante della Concorrenza e del Mercato in een persbericht.
AppleCare
Zo heeft het elektronicabedrijf de klanten niet correct geïnformeerd over de wettelijke garantieplicht van twee jaar. Op die manier hebben klanten betaald voor de technische bijstand van AppleCare, terwijl die eigenlijk nog in de garantieperiode viel.
De boete zal worden opgelegd aan de drie Italiaanse filialen van Apple: Apple Sales International, Apple Italia Srl en Apple Retail Italia. Het bedrijf moet ook een uittreksel van de beslissing van AGCM publiceren op zijn website.
[related_article id=”158256″]
Eerder deze maand werd er op het niveau van de Europese Commissie al een onderzoek gestart tegen Apple voor het overtreden van de concurrentiewetten.