Nieuws

Europese privacyregels streng voor Facebook

Het nieuwe privacywetsvoorstel van de Europese Commissie heeft grote gevolgen voor internetbedrijven als Facebook en Google.

Viviane Reding, eurcommissaris van Justitie, stelde gisteren de ontwerptekst voor van een nieuwe verordening over de bescherming van persoonsgegevens. Die moet de Europese wetgeving up-to-date brengen.

Recht om vergeten te worden
Een van de sleutelprincipes is het recht om te worden vergeten. We mogen aan Facebook, Google of aan onze bank vragen om alle gegevens over ons te wissen. Een ander basisprincipe is overdraagbaarheid. Wij hebben het recht om alle gegevens die we bij Facebook hebben opgeslagen over te brengen naar, bijvoorbeeld, Google+. Facebook moet dat mogelijk maken.

[related_article id=”158578″]

Europese burgers vertrouwen steeds meer persoonlijke gegevens toe aan sociale netwerken zoals Facebook. Dergelijke gegevens worden onder meer op grote schaal gebruikt voor het tonen van gepersonaliseerde reclame. Algemeen wordt verwacht dat de verordening door het Europees Parlement zal worden goedgekeurd, al zal er wellicht nog aan de details worden gesleuteld.

Voorstel afgezwakt door lobbywerk
Het lobbywerk is al een tijdje bezig. Eind vorig jaar is een eerdere versie van de tekst uitgelekt, en die zorgde voor heel wat consternatie in de bedrijfswereld. De tekst die gisteren werd voorgesteld, was op een aantal punten duidelijk bijgewerkt, constateert Patrick Van Eecke, professor ICT-recht aan de Universiteit Antwerpen: "Er is intussen flink gelobbyd, vooral door Amerikaanse bedrijven."

Opvallend verschil: in de oorspronkelijke tekst zouden kinderen jonger dan achttien jaar geen toelating meer mogen geven aan bedrijven om hun gegevens te gebruiken. Dat zou onder meer hebben betekend dat kinderen geen Facebook-apps meer kunnen installeren. In de nieuwe versie geldt de beperking alleen voor kinderen jonger dan veertien. Toevallig de minimumleeftijd op Facebook.

Bovendien zijn de boetes die bedrijven riskeren sterk ingeperkt: in plaats van 5 procent van de jaaromzet van een bedrijf kan het nu nog maar gaan om maximaal 2 procent van de jaaromzet.

Internetreuzen als Facebook en Google hebben hun praktijken onlangs al in grote mate in overeenstemming gebracht met de nieuwe regels, zegt Van Eecke. Zo kondigde Google deze week een sterke vereenvoudiging van zijn privacysysteem aan. Maar bij heel wat andere bedrijven zal er nog veel moeten veranderen, zegt Van Eecke.

Toestemming vragen wordt verplicht
Een voorbeeld: Telenet geeft zijn abonnees sinds kort advies over films die hen kunnen interesseren, op basis van eerder kijkgedrag. In de toekomst zal Telenet ons op voorhand expliciet toestemming moeten vragen om ons kijkgedrag te mogen bewaren voor dat doel.

Ondanks het drukke lobbywerk is het allesbehalve een slappe tekst geworden, zegt Tom De Cordier, advocaat bij Allen & Overy. "Europa wil hier duidelijk een vuist maken, met een van de strengste privacywetgevingen ter wereld, en bovendien gaan ze ervan uit dat de rest van de wereld moet volgen", zegt De Cordier.

dataeueuropaeuropese commissiegoogleneelie kroesnieuwsoverheidprivacyviviane reding

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken