Nieuws

Spotify

Was Spotify de allereerste onlinemuziekdienst? Neen. Heeft het de beste marketing? Absoluut. Is het daarom niet de beste? Goeie vraag. Hoe hard je ook duimt voor een andere naam, Spotify heeft nu eenmaal veel troeven. De doordachte marketing heeft er zeker veel mee te maken, want Spotify heeft een alliantie met Facebook gesloten.

En dat betekent niet alleen dat elke muzikale misstap die je maakt meteen zichtbaar is voor al je Facebook-vrienden. Het houdt ook in dat Spotify zelf goede sociale functies in zich heeft. Je ziet bijvoorbeeld in Spotify of je vrienden online zijn en welke afspeellijsten ze delen. Die mogelijkheden zijn er ook bij anderen, maar – en dat is cruciaal bij sociale toestanden – bij Spotify is de kans groter dat je vrienden erop aanwezig zijn.

Of anders gezegd: de populairste wordt populairder omdat hij populair is. In Nederland is Spotify al lang een gevestigde naam, maar Belgen bijvoorbeeld moesten tot eind 2011 wachten om ermee aan de slag te kunnen gaan. In België kun je in principe alleen inloggen met een Facebookaccount. Je krijgt dan automatisch een gratis Spotify Open-account met twintig uur luistertijd. 

Abonnementen
Daarna wordt het wat complexer: de eerste zes maanden krijg je elke week vijf uur extra luistertijd (tot een maximum van twintig uur). Na dit eerste halfjaar krijg je per week tweeënhalf uur luistertijd (tot een maximum van tien uur). Vanaf dan kun je een specifiek nummer maximaal vijf maal afspelen.

Kun je het nog volgen? De regels van Spotify wekken zo veel hoofdpijn op dat je al gauw kiest voor een betaalabonnement. Uiteraard zijn er twee formules: Unlimited kost 4,99 euro per maand en verwijdert alle beperkingen op luistertijd én de radiospotjes.

Premium voor 9,99 euro per maand voegt daar nog 320 Kbit/s-streams aan toe, evenals een offlinemodus, smartphone-apps én de mogelijkheid om Spotify op toestellen met Spotify-ondersteuning af te spelen. Gratis streams lopen tegen 160 Kbit/s binnen. In tegenstelling tot de meeste concurrenten werkt Spotify niet via de webbrowser, wel via een programma (pc of Mac).

Dat oogt een beetje als een sombere iTunes-kloon, met veel plaats voor sociale functies. Maar het zit goed in elkaar: als je bijvoorbeeld zoekt naar een artiest, krijg je een goed overzicht van beschikbare albums, een biografie en vergelijkbare artiesten.

Met een druk op een knop kun je een radiostation op basis van die artiest aanmaken. Dat laatste vereist een betaalabonnement, maar het is wel de moeite waard vanwege zijn diversiteit.

internetmuziekmuziekdienstonlinereviewsspotify

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken