Opera koopt twee advertentiebedrijven
Browsermaker Opera Software koopt twee bedrijven die zijn gespecialiseerd in "mobiele advertenties", Mobile Theory en 4th Screen Advertising. Opera wil hiermee een stap in de mobiele markt zetten.
Het Noorse bedrijf maakt de overnames vandaag bekend, samen met resultaten van het vierde kwartaal van vorig jaar. Opera’s inkomsten stegen van 7,4 miljoen dollar in datzelfde kwartaal in 2010 naar 10,4 miljoen dollar vorig jaar. Het eerdere verlies van 97.000 dollar maakten de Noren goed met een netto-inkomen van 7,22 miljoen.
Opera"s inkomsten groeien gestaag. De rechtse grafiek wordt weergegeven in miljoenen Noorse kronen. (foto: Opera Software)
De twee bedrijven die Opera overneemt bieden demand-side-netwerken; Mobile Theory concentreert zich daarbij op de VS en 4th Screen richt zijn pijlen op Europa.
Demand-side-netwerken werken in opdracht van adverteerders die in een bepaald gebied reclame willen maken. Twee jaar geleden nam Opera supply-side-bedrijf AdMarvel over, dat in opdracht van uitgeverijen werkt die adverteerders zoeken.
“Dankzij deze aanwinsten en onze populaire mobiele browsers kunnen we wereldwijd advertentie-oplossingen aanbieden aan merken, agentschappen en mobiele operatoren”, zegt topman Lars Boilesen in een verklaring.
Opera betaalt 18 miljoen dollar voor het zestienkoppige Mobile Theory, met een earn-out die 32 miljoen dollar bedraagt “als ‘agressieve’ financiële doelen gehaald worden”. Voor 4th Screen, dat dertig werknemers herbergt, betaalt Opera 8 miljoen dollar cash met een earn-out die nog tot 6,5 miljoen dollar kan oplopen.
Mobiele expertise
De overname zorgt tevens voor de nodige expertise in het bedrijf rond het genereren van inkomsten via de mobiele browsers Opera Mini en het zwaardere maar minder bekende Opera Mobile.
Opera’s mobiele browsers worden veel belangrijker: Opera Mini 7 zal onder meer advertenties en sociaalnetwerkinformatie kunnen tonen.
Zo’n 153 miljoen mensen gebruikten eind 2011 Opera Mini, tegenover 57 miljoen gebruikers van de desktopversie van Opera, zegt het bedrijf. Opera Mini telt echter ietwat meer gebruikers, omdat sommigen de merkloze versie van de browser gebruiken. Die ongemerkte versie licentieerde Opera aan andere bedrijven.
Hoeveel mensen gebruiken Opera Mini, de lichtgewichtbrowser? (foto: Opera Software)