Review: WipEout 2048
[related_article id=”160734″] Racen in de toekomst
Futuristische racers die boven de grond zweven, we zullen er in het echte leven nog wel een tijdje op moeten wachten. De WipEout-reeks doet dat al veel langer en brengt met WipEout 2048 in feite een stevige upgrade op het vlak van de circuits vergeleken met WipEout HD op de PlayStation 3. Alle oorspronkelijke circuits zitten er nog steeds in, maar de tien specifieke Vita-circuits lijken naar onze mening een stuk breder. Gelukkig heeft de PS Vita twee analoge sticks, wat de ervaring in feite identiek maakt aan de PS3-versie. Strakke bochten nemen, brutaal remmen, alles voelt goed van zodra je de eerste rondjes ‘vliegt’. Naast de knoppen kun je ook de touchpad achteraan de PS Vita gebruiken om te versnellen of remmen, maar de knoppen geven ons meer gevoel. Een opvallende optie is Cross-play tussen de PS3 en PS Vita. Je kunt de PS Vita koppelen met de PS3 en tegen elkaar racen als je WipEout HD hebt. Uiteraard kun je enkel racen op de circuits die in de PS3-versie zitten, maar de functie werkt handig en snel. Zo kan iedereen van een volledig scherm genieten als je met twee speelt. Je kunt zelfs online tegen elkaar spelen in een mix van PS Vita- en PS3-spelers. Een indrukwekkend staaltje technologie van Sony.
WipEout 2048 bevat naast rasechte races ook uitdagingen, puur op het vlak van wapens en techniek. De power-ups zijn deze keer opgesplitst in verdedigend en aanvallend, afhankelijk van de zone waarover je vliegt. Tactisch een interessante keuze die de ervaren Wipeout-fans zeker zullen smaken. Op het eerste gezicht lijkt de game iets makkelijker dan voordien, maar van zodra je de Phantom-klasse aandoet, weet je direct hoe laat het is. WipEout 2048 lijkt een volledige goednieuwsshow, maar we merken toch een opvallend minpunt bij de laadtijden. Soms kan het tot dertig seconden duren voordat je de race kunt starten. Veel te lang naar onze mening voor een handheldgame.