EU-rapport: Telco’s blokkeren Skype regelmatig
De voorlopige conclusie van een belangrijk EU-rapport over netneutraliteit toont aan dat telecomoperatoren regelmatig VoIP- en P2P-verkeer blokkeren of vertragen.
Het Body of European Regulators for Electronic Communications (BEREC) maakte deze maand de voorlopige conclusies bekend van een uitgebreide enquête rondom manipulatie van internetverkeer. De Europese telecomwaakhond verzamelde daarbij informatie van rond de 250 vaste en 150 mobiele internetaanbieders.
BEREC concludeert dat vooral mobiele aanbieders regelmatig VoIP-verkeer blokkeren. In veel gevallen gebruiken zij daarbij deep packet inspection (DPI) om VoIP-gesprekken binnenin het netwerk te kunnen blokkeren en is de toestemming hiervoor vastgelegd in het klantencontract. Hoewel Skype niet met name wordt genoemd, is de kans groot dat juist deze dienst bovenaan het lijstje zal prijken van geblokkeerde VoIP-diensten.
Het blokkeren of vertragen van P2P-overdrachten is een reguliere praktijk voor zowel vaste als mobiele internetaanbieders. Zo bleek Telenet vorig jaar al jarenlang routinematig torrentverkeer af te knijpen op bepaalde tijdstippen van de dag.
De aanbieders geven volgens BEREC allerlei redenen voor hun gedrag. Een kwart van de ondervraagde bedrijven zegt te blokkeren om “veiligheid en netwerkintegriteit” te garanderen, waarbij in sommige gevallen verkeer wordt gebufferd, terwijl in andere gevallen dataverslindende diensten doelbewust worden vertraagd, zoals videostreaming (bijv. YouTube).
Een derde van de ondervraagden geeft tenslotte aan dat het filtert om de kwaliteit van gespecialiseerde diensten te garanderen, zoals het aanbieden van televisie naast het reguliere internetaanbod.
De toezichthouder startte de enquête afgelopen december in opdracht van de Europese Commissie en zal in de zomer zijn definitieve bevindingen publiceren.