Google onder vuur voor privacyaanpassingen

In verschillende rechtszaken wordt Google ervan beschuldigd de privacyrechten van zijn gebruikers te schenden en er vreemde zakelijke praktijken op na te houden als gevolg van recente beleidsveranderingen.
Google-gebruikers uit Californië en New York spannen twee afzonderlijke rechtszaken aan tegen internetreus Google. Ze beweren dat de recente aanpassingen in Googles privacybeleid de rechten van gebruikers schendt.
"Google sprokkelt gebruikersinformatie"
De tekst van de New Yorkse zaak vind je op de website van The Los Angeles Times. In de tekst lees je dat de veranderingen, die van kracht gingen op 1 maart, Googles eerdere privacybeleid schenden. Dat beleid misleidde gebruikers door te zeggen dat Google geen informatie zou verwerken zonder toestemming. En dat is precies wat het nu doet.
[related_article id=”158901″]
“Het druist ook in tegen de privacyrechten van de consument: het laat Google toe informatie te plukken uit een Gmail-profiel of een Google+-profiel – waarvan je toch zou verwachten dat ze onderhevig zijn aan enige privacy. Die informatie kan Google gebruiken in een andere context”, aldus de aanklacht.
De Californische zaak, die dinsdag in San Jose werd gestart, haalt dezelfde argumenten aan. “Google aggregeert gebruikersinformatie zonder toestemming van de respectievelijke gebruikers. Bovendien faalt het bedrijf in het aanbieden van een simpel en effectief opt-outsysteem.”
Google kon niet reageren, volgens onze collega’s van technologiewebsite CNet. Een Google-woordvoerder zei dat het bedrijf momenteel nog geen commentaar had op de aantijgingen; het bedrijf had de aanklacht nog niet te zien gekregen.
Google Buzz
Sinds de veranderingen in januari werden aangekondigd ligt de internetreus onder vuur. Vroeger had elke dienst zijn eigen privacybeleid, maar sinds 1 maart heeft het bedrijf één beleid voor al zijn diensten. Daarin lees je onder andere dat het informatie van alle diensten mag combineren voor elke gebruiker. Gebruikers kunnen niet kiezen daar niet aan deel te nemen.
Ondertussen kanten veel privacygroepen zich tegen de verandering. Zij beweren dat de aanpassingen een overeenkomst schenden die Google met de Federal Trade Commission (FTC) sloot – een overeenkomst betreffende privacyperikelen in Google Buzz.
Volgens de aanklagers zijn advertentieopportuniteiten de enige redenen voor de aanpassingen, maar Google beweert dat het nieuwe privacybeleid een betere gebruikerservaring zal opleveren.
Toch krijgt Google ook hevige kritiek van de EU. De Franse datawaakhond, de Commission nationale de l"informatique et des libertés (CNIL), contacteerde de Google-toplui recent in verband met de veranderingen. Veel agentschappen in de Eurozone hebben namelijk ernstige problemen met de beslissing.
“We hebben de brief van het CNIL ontvangen, en we zullen te gepasten tijde reageren. We zijn ervan overtuigd dat ons nieuw, simpel en transparant privacybeleid alle Europese dataprotectiewetten en -principes respecteert”, zegt Google-woordvoerder Chris Gaither aan CNet.












