Waarom Google+ permalinks moet krijgen
Het zou makkelijk zijn als je een commentaar op Google+ gewoon kon doorsturen met een permanent adres. Maar vooral Googles zoekmachine zou zijn voordeel kunnen halen uit permalinks.
In de blogwereld is het al lang bekend: commentaren krijgen steevast een eigen webadres, een zogeheten permalink of permanente link. In Google+ is dat helaas anders. Als je iemands aandacht wil vestigen op een interessant commentaar stuk – vergeet het maar. Je kunt de tekst wel kopiëren en plakken, maar dan verwijder je jezelf uit de commentaarstroom.
"Potentieel erg belangrijk"
Maar Google doet zichzelf pijn, vindt CNet-collega Stephen Shankland. “Commentaren zijn net die rijke persoonlijke data die Google zo graag in zijn zoekresultaten wil verwerken. Ze zijn gemakkelijk voor de Googlebot om zich eraan vast te grijpen; het kan niet zo moeilijk zijn om de technologie te implementeren in de zoekmachine.”
[related_article id=”158901″]
“In experimenteerde onlangs met Facebook”, vervolgt Shankland. “Ik publiceerde een publieke link naar een video. Amper een paar uur nadat ik er een blogbericht over had geschreven, met de link naar de Facebookupdate, kon je het blogbericht vinden in Google.”
Deze persoonlijke links zijn mogelijk erg belangrijk voor Google, nu het zijn zoekmechanisme opnieuw gaat uitvinden.
Vroeger was de zogenaamde PageRank erg belanrijk om te bepalen wat hip was op het internet: als veel webpagina’s naar een bepaald adres linkten, moest dat wel een erg belangrijke website zijn en dus verdiende die een hogere plek in de zoekresultaten.
Ideaal voor andere zoekmachines
Maar met Facebook en Twitter die zich schuilen achter hun eigen domein, kan Google niet profiteren van hun schat aan data. Googles servers kunnen ongetwijfeld een Google+-pagina ‘decoderen’, waarbij ze de sociale relatie tussen de auteur van het bericht en de commentator bepalen. Permanente links voor commentaren zijn een schat aan persoonlijke data die Google meteen zou kunnen verwerken in zoekresultaten.
Zelfs zoekopdrachten in andere zoekmotoren zouden naar Google+ kunnen leiden. Mensen die om het even wat zoeken in Baidu, Yandex, Yahoo en Bing zouden zonder problemen op Google+ terecht kunnen komen.
“Het zou niet de eerste keer zijn dat ik de commentaren veel interessanter, meer doordacht en entertainender vond dan het originele bericht”, schrijft Shankland.