Garantie Apple volstaat niet voor Consumentenbond
Apple vermeldt sinds kort de Europese garantietermijn van twee jaar op zijn website. Een stap in de goede richting, meent de Consumentenbond, maar niet genoeg.
Afgelopen weekend paste Apple de garantievoorwaarden op zijn Europese websites aan. De fabrieksgarantie voor producten die je rechtstreeks bij hen aankoopt bedraagt nu twee jaar, zoals de EU voorschrijft. Toch geeft het bedrijf nog te weinig informatie over de regels en rechten van consumenten in specifieke landen, meent de Consumentenbond.
Geen duidelijkheid over Nederlandse garantie
De Consumentenbond wil dat Apple op zijn website ook vermeldt wat de Nederlandse wet voor de bescherming van de consument inhoudt en hoe die zich verhoudt tot zijn garantievoorwaarden. De Nederlandse wet gaat veel verder dan het Europese wettelijk minimum van twee jaar fabrieksgarantie.
[related_article id=”158256″]
Elf Europese consumentenorganisaties waaronder het Belgische Test-Aankoop en de Nederlandse Consumentenbond dreigden vorige maand in een open brief met juridische stappen als Apple zijn garantievoorwaarden niet duidelijker zou communiceren.
Apple heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op die brief. De iPhone-fabrikant werd eind vorig jaar wel veroordeeld door een Italiaanse rechter omdat het klanten onvoldoende of onjuiste informatie verschafte over zijn garantieplicht. Apple ging in beroep tegen die uitspraak.