Extra seconde laadtijd kost 1,6 miljard omzet
We worden er op internet niet geduldiger op. Dat is al langer geweten. Al blijft het opmerkelijk wanneer dit fenomeen in cijfers wordt gegoten. Indien bijvoorbeeld de laadtijd van de webpagina"s van Amazon.com één seconde langer zou duren, mist het bedrijf jaarlijks 1,6 miljard dollar aan omzet. Dat blijkt uit cijfers van OnlineGraduatePrograms.com.
Amerikanen blijken zelfs nog minder geduld hebben dan de meeste andere aardbewoners. Ook voor andere sites, zoals Google, is snelheid een topprioriteit. Indien het weergeven van resultaten van websites met amper vier tienden van een seconde zou worden vertraagd, zouden er in de zoekmachine van Google op één dag acht miljoen zoekopdrachten minder kunnen worden uitgevoerd, meent OnlineGraduatePrograms.com.
Google voert elke dag ongeveer drie miljard zoekopdrachten uit. Het belang aan snelheid en korte laadtijden vormt een constante uitdaging vormt voor online grafici en webontwikkelaars. Zij moeten er namelijk voor zorgen dat zware websites met veel informatie toch binnen een aanvaardbare tijd op het scherm verschijnen.