Gelekte Yahoo-memo toont reorganisatie

Na de ontslagen stelt Yahoo in een gelekte interne memo zijn nieuwe structuur voor. Die moet het bedrijf weer flexibel maken.

De memo is afkomstig van de nieuwe CEO Scott Thompson en kon worden ingekeken door onze collega’s van CNet. Daarin wordt het bedrijf opgedeeld in drie groepen: Consumer, Regions en Technology. De wijzigingen gaan van kracht op 1 mei.

“Het is tijd voor Yahoo om vooruit te gaan, en snel”, klinkt het in de brief van Thompson. Daarbij benadrukt hij dat de focus op de klanten (adverteerders en gebruikers) ligt en niet op de werknemers.

Yahoo maakte enkele dagen geleden bekend dat het tweeduizend mensen zal ontslaan om zo 375 miljoen dollar te besparen. De bedoeling is om het bedrijf opnieuw winstgevend te maken, waarbij het weer in staat is om snel te reageren en te innoveren.

Drie afdelingen
De consumer-afdeling wordt op zijn beurt opgedeeld in Media, Connections en Commerce. De eerste moet gebruikers unieke, relevante en gepersonaliseerde inhoud en diensten aanbieden. Daarbij wordt er meer geconcentreerd op nieuws, financiële- en sportberichten.

Connections moet zaken als Mail, Messenger en Flickr verbeteren. Commerce focust zich op de resultaten die adverteerders kunnen halen bij Yahoo. De zogenaamde return on invest of ROI.

Regions omvat de wereldwijde divisies van Yahoo. Zij focussen zich helemaal op hun geografisch gebied en zijn volledig verantwoordelijk voor alle inkomsten van Yahoo.

De technologie-afdeling is tot slot verantwoordelijk voor de infrastructuur, technologie en wetenschap van het bedrijf. Deze moet op zijn beurt de Consumer- en Regions-afdeling ondersteunen.

Niet nieuw
Het plan van Thompson, die enkele maanden geleden aantrad als nieuwe CEO, is eigenlijk een voortzetting van het plan dat zijn voorganger Carol Bartz in 2009 voorstelde. Daarbij moesten de sleutelfuncties van Yahoo beter worden uitgespeeld samen met een vereenvoudiging en een snellere manier van werken. Al is dat plan nooit uitgedraaid zoals Bartz het voor ogen had.

Wie de volledige memo wil nalezen kan dat doen bij AllthingsD, dat de memo intussen online heeft gezet.

afdelingenbartzbusinessconsumernieuwsontslagenregionsreorganisatietechnologythompsonyahoo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken