iPad dringt papierverbruik terug
De iPad van Apple zou in zijn eentje het papierverbruik bij Amerikaanse bedrijven met 9 procent terugdringen. Ook al nemen we dit cijfer met een korrel zout, grootschalig gebruik van tablet-pc’s is een belangrijke opstap naar het digitaal kantoor. Dat blijkt ook bij Belgische bedrijven als Solvay en KPMG.
De iPad ligt goed in de markt. Getuige ervan de aandacht voor de lancering van de iPad 3, waarvan er in het openingsweekend al 3 miljoen exemplaren over de toonbank gingen.
Belangrijke vernieuwingen van het toestel zijn een scherper beeldscherm en de ondersteuning van LTE, de nieuwe generatie in mobiele communicatie. Vermoedelijk blijft de iPad nog een tijdje ruim marktleider bij de tablet-pc’s, ook al komen de concurrenten stilaan opzetten.
[related_article id=”158256″]
Solvay
Dat de tablet het ook goed doet op de werkvloer, is al langer geweten. En niet in het minst in de directiekamer. Volgens recente cijfers van Gartner zou iets meer dan de helft van de Amerikaanse senior executives een iPad gebruiken voor beroepsdoeleinden. Doorgaans gaat het om privétoestellen die in de trend van Bring Your Own Device mee naar kantoor worden genomen.
Soms opteren bedrijven voor een structurelere aanpak, zoals het Belgische Solvay, dat onlangs zijn bestuursleden uitrustte met een iPad. “Een mooi voorbeeld van mobiele intelligentie”, vindt Yves Cornet, manager sales engineering bij BI-leverancier Microstrategy, dat betrokken is bij het project.
Hierbij krijgen zij de management summary met de nodige grafieken, notities en budgetten (rond onder andere winstgevendheid, cashflow en KPI’s) tijdens de Solvay-boardmeeting op hun iPad-scherm.
Papier hier
Bovenal betekent het initiatief bij Solvay een behoorlijke besparing op het papierverbruik. Daar waar er vroeger voor iedereen een dossier van meer dan honderd pagina’s moest worden voorzien, valt dat nu weg.
Ook bij andere bedrijven duikt de trend op. Toen adviesbedrijf KPMG enkele maanden geleden aankondigde om in ons land zowat 850 medewerkers met een iPad uit te rusten, was dit volgens het bedrijf de volgende stap op weg naar papierloze communicatie.
Dat de doorbraak van tablets op de werkvloer op grote schaal impact heeft op het papierverbruik, blijkt ook uit een onderzoek van Morgan Stanley Research. Zij zagen het papierverbruik in bedrijven sinds de lancering van het Apple-toestel met zowat 9 procent dalen en baseren zich hierbij op cijfers van de American Forest & Paper Association rond het aantal papierverschepingen.
Toch moeten een aantal cijfers gerelativeerd worden. Dat iPad en tablet een impact hebben op het papierverbruik staat buiten kijf, al rekent Morgan Stanley Research zelf op een lager cijfer van om en bij de 3 procent. Een aantal van de gecontacteerde printerfabrikanten, zoals HP en Canon, merkten zelfs amper een negatieve impact. Voorlopig toch.