Marktstudie: BI-markt in België groeit
De markt voor businessintelligencetoepassingen (BI) groeit als een kool: 40 procent in de voorbije zes jaar. BI blijft ook een prioriteit, maar tegelijk treedt er ook enige verzadiging op bij de BI-leveranciers. Slechts een handvol spelers domineren de markt.
Dit alles blijkt uit cijfers die Computer Profile samenstelde op vraag van zusterblad Smart Business Strategies. Het viel hiervoor terug bij 3.600 Belgische bedrijven met 50 werknemers of meer. SAP en in mindere mate IBM maken het gros van de markt uit.
[related_article id=”162120″]
De cijfers doen uitschijnen dat de grote strijd in de BI-markt momenteel is gestreden, mede door een aantal overnames (zoals Business Objects door SAP en anderzijds SPSS & Cognos door IBM).
Dat de markt intussen qua leidende partijen tot wasdom is gekomen, blijkt bijvoorbeeld ook uit het recente ‘magisch kwadrant’ van onderzoeksbureau Gartner waar steeds de leiders, visionairs, uitdagers en niche-bedrijven worden gepresenteerd elk in hun kwadrant. Maar in die jongste editie bestaat het kwadrant bijna uitsluitend uit leiders en nichebedrijven.
In de grafiek op de vorige pagina duiken aanbieders als Microstrategy en Microsoft niet op. Al speelt deze laatste een rol via Microsoft Excel, wat bij de meeste Belgische bedrijven nog de meest vooraanstaande BI-toepassing is.
Uit cijfers van ons zusterblad Smart Business Straties blijkt dat 38 procent van de Belgische bedrijven Microsoft Excel gebruiken om hun data te analyseren, terwijl 32 procent een (ander) BI pakket gebruiken. Ook inzake de gebruikte databank (DBMS of databasemanagementsysteem) is Microsoft een vooraanstaande partij.