ICT en computervaardigheden kunnen heel wat beter
De Nederlandse werknemer verliest dagelijks 8% van zijn werktijd aan slecht functionerende ICT en gebrekkige digitale vaardigheden. Omgerekend betekent dit een financiële strop van 19 miljard euro per jaar. Ook in België kan het heel wat beter.
Bovenstaande cijfers komen uit het rapport ‘Ctrl Alt Delete, productiviteitsverlies door ICT-problemen en ontoereikende digitale vaardigheden op het werk’ van onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente. Volgens de onderzoekers Alexander van Deursen en Jan van Dijk zijn de uitkomsten ‘schokkend’ vanwege de omvang en omdat leidinggevenden en werknemers zich nauwelijks bewust zijn van het productiviteitsverlies.
Alexander van Deursen: “Computers en internet bieden veel voordeel bij het werk. Maar de tijd die we nu iedere dag verliezen door niet of slecht functionerende pc of software en een gebrek aan kennis en vaardigheden om effciënt met computers, internet en software om te gaan is te groot. Elk uur dat we op een computer werken verliezen we per persoon 4 minuten en 34 seconden. Vooral laagopgeleiden verliezen veel, oplopend tot 10% van hun werktijd op een pc.”
Extra kosten
Voor werkgevers is de improductiviteit een enorme kostenpost die eigenlijk moet worden opgeteld bij de ‘klassieke’ ICT-kosten zoals hard- en software, energie en ICT-ondersteuning. Uit de steekproef blijkt dat medewerkers gemiddeld 1,7 keer per week een serieus ICT-probleem ervaren.
De helpdesk wordt het meest ingeschakeld als hulpbron bij problemen (49%). 31% van de werknemers lost problemen zelf op, 17% schakelt collega’s in. Collegiale hulp blijkt de meest effciënte oplossingsmethode.
Alexander van Deursen: “Het is laagdrempelig, kost de minste tijd en je leert nieuwe digitale vaardigheden. Door op iedere afdeling een ICT-buddy aan te wijzen die ICT-ondersteuning als neventaak heeft, creëer je een verlengstuk van de helpdesk. Een succesvolle oplossing die gemakkelijk kan worden ingebed in organisaties.”
België
En in België? “Wij hebben niet meteen zulke cijfers beschikbaar,” antwoordt Herman Bruyninckx, in ICT gespecialiseerd hoogleraar aan de KU Leuven, “maar ik denk dat ze voor ons land onderschat zijn. Alleen al maar de ineffciëntie van Outlook als e-mailclient kost mijn collega"s een uur per dag.”
Maar de ineffciëntie kan ook andere oorzaken hebben, zoals het trage opstarten en verwerken van taken, merkt François Bryssinck, algemeen directeur van Megabyte, op: “Met een gemiddelde vertraging van 5% door een verouderde pc kan het productiviteitsverlies oplopen tot 5.440 euro per jaar voor de hoogste lonen. Op zich al een stevig argument om te investeren in een nieuwe pc, toch?”
Hoe houdt u het productiviteitsverlies zo laag mogelijk?
- 1. Inventariseer bronnen van productiviteitsverlies
- 2. Institutionaliseer hulp aan collega’s
- 3. Maak een afweging over de breedte van de rol van de helpdesk
- 4. Schenk in het bijzonder aandacht aan laaggeschoolde werknemers
- 5. Schenk meer aandacht aan internetvaardigheden
- 6. Toets digitale vaardigheden bij werving van nieuw personeel en monitor die vaardigheden
- 7. Zorg voor gericht beleid ten aanzien van de inzet van smartphones en tablet-pc"s
- 8. Stel vuistregels op voor efficiënt e-mailgebruik
- 9. Besteed aandacht aan training en certificering
- 10. Inventariseer door personeel gekozen oplossingen voor ICT-problemen