Facebook-shopping: don’ t sell, tell
Met de steeds hogere penetratie van Facebook kon het niet uitblijven dat er ook geshopt wordt via sociale netwerken. Hard selling lijkt op Facebook uit den boze. Telling is belangrijker. “De relatie met onze consument wordt cruciaal.”
Na e-commerce en m-commerce is er nu ook f-commerce. Of beter gezegd f-shopping, kort voor Facebookshopping. Logisch, want 62% van de Europeanen heeft volgens onderzoek van InSites een Facebookprofiel. En meer dan twee derde van de bedrijven heeft een eigen Facebookpagina.
Met andere woorden: Facebook is de plaats waar bedrijven consumenten kunnen vinden – al hebben die ondernemingen lang niet allemaal dat sociale medium in hun bedrijfsstrategie geïntegreerd. En het is de plek waar consumenten zich kunnen ‘verbinden’ met hun favoriete merken.
Steven Van Belleghem van InSites (auteur van de "Conversation Manager’ en het nieuwe de ‘Conversation Company’) weet dat een aantal grote bedrijven al experimenteren met f-shopping. “Heinz bijvoorbeeld heeft een speciale fles via Facebook verkocht. Delta Airlines verkoopt via die weg tickets en verschillende kledingbedrijven zijn met een Facebookshop gestart,” aldus Van Belleghem, “maar in België is het nog klein.”
Mistig
Het lijkt in onze contreien vooral een Nederlandse aangelegenheid. Wie op Google ‘Facebook shopping’ intikt, krijgt een resem Nederlandse sites die bedrijven willen helpen bij het opzetten van een Facebookshop. Een aantal merken en e-commercesites uit Nederland is ook in ons land met Facebook actief.
De Belgische e-commercesite Vente-Exclusive zit op Facebook, maar heeft daar (nog) geen shop. Peter Burin van Vente Exclusive: “Ik denk dat er heel weinig internetondernemers zijn die kunnen inschatten wat ze met Facebook kunnen doen. Voor velen is het nog een mistig verhaal."
"Iedereen zegt wel dat ze iets met Facebook moeten doen, maar wat? Ook voor ons is het een leerproces, en we zien het als klankbord. Het is een extra kanaal om de leden te bereiken, om het signaal naar de leden te versterken."
"Je bent lid bij ons en elke dag krijg je via e-mail een uitnodiging voor een nieuwe verkoop. Die verkopen kondigen we ook aan op Facebook voor mensen die de mail gemist hebben. We geven ook previews, één tot drie dagen "upfront", en tonen dan foto’s. Sinds kort hebben we een nieuwe functie op Facebook: met één klik zie je wat er in jouw maat nog te koop is. Dat is geen shop, maar het helpt wel om de mond-tot-mondreclame te versterken.”
IBB is voor het bedelarmbandmerk Charming by TiSento een Facebookshop gestart, ook in ons land. De bedels die in het distributiecentrum op voorraad zijn, toont men op Facebook. De levertijd na betaling is vier tot zes dagen. Wat niet op voorraad is, kan de surfer op een wishlist plaatsen. Dat zou toch ook kunnen via een ‘klassieke’ e-commercesite?
Marketingmanager Barry Kroes: “Wij vinden dat een f-shop een toegevoegde waarde biedt voor onze Facebookpagina’s. We zien dat de relatie met onze consument belangrijker wordt. Die kan je persoonlijker maken via Facebook dan via een pure e-shop”, vindt Kroes. “Het past ons beter om dat binnen Facebook te doen."
"Onze klanten kunnen posten wat ze gekocht hebben en wat hun verhaal is. Het is zeker de bedoeling dat de f-shop verkoopt, maar men wil vooral laten zien wat men doet of welk merk bij jou past. Je hoeft niet eens zelf te kopen. Je kunt bij ons een armband samenstellen, die doorsturen naar je vrienden en zeggen: ‘Ik ben over twee maanden jarig; hier heb je een idee voor mijn verjaardag’.”
Kracht
Dat laatste lijkt de kracht van winkelen via Facebook te zijn: sharing & telling. Steven Van Belleghem: “Het voordeel van een Facebookshop voor bedrijven is het sociale karakter van Facebook. Koop je een vliegticket op een e-commercesite, dan weet niemand anders dat. Koop je op Facebook, dan kun je aangeven dat je dat gedaan hebt. Je vrienden zien dat, en dat kan hen ook zin geven met vakantie te gaan”, stelt hij.
Het is uitpakken’ én delen. We leven in een wereld waarin mensen op Facebook laten weten in welk restaurant ze zitten. Er zijn mensen die in een winkel bijvoorbeeld een foto van een aangekocht kledingstuk nemen en die op Facebook zetten. Dat betekent dat er ook een opportuniteit is om op Facebook te verkopen.”
Een voordeel van f-shoppen is ook dat vrienden tegelijkertijd aankopen kunnen doen of kunnen rondkijken in de Facebookwinkel. Ze kunnen zelfs in realtime chatten en zo elkaar raad of tips geven tijdens het aankopen. E-commerce is wat dat betreft eerder een solitaire bezigheid. De vraag is of een winkel op Facebook voluit kan gaan en echt aan hard selling kan doen.
Steven Van Belleghem meent dat mensen dat niet aanvaarden. “Ze zitten te wachten op relevante content, op verhalen. Mensen willen een conversatie aangaan met een expert, en dat kan ertoe leiden dat ze bij je gaan kopen. Maar als je er commercieel op inzet, krijg je een omgekeerd effect.”