Gameconsoles verspillen 68 procent van hun energie
Van alle energie die een gameconsole gebruikt, wordt 68 procent verspild aan tijd dat er niet gespeeld wordt. Uitzetten na gebruik is de boodschap.
Een studie van energiekosten toont aan dat gameconsoles in de VS verantwoordelijk zijn voor een verbruik van 16 terawattuur. Dat is het equivalent van een lampje van 60 watt dat je voor 30,44 miljoen jaar laat branden, of één procent van het jaarlijkse huishoudelijke energieverbruik in de VS.
Van alle energie die gameconsoles slurpen, wordt er 10,8 terawattuur verbruikt terwijl er niet gespeeld wordt. Zo’n 68 procent van alle elektriciteit voor gameconsoles wordt dus verspild aan een draaiende console die niets staat te doen. Wie de discipline opbrengt om de console uit te zetten na gebruik kan dus flink besparen.
[related_article id=”152275″]
Volgens de onderzoekers van het Department van Werktuigkunde en Overheidsbeleid van de Carnegie Mellon University kan 75 procent van het energieverbruik van gameconsoles vermeden worden met een functie die de console automatisch uitschakelt.
Sommige consolemakers hebben al stappen genomen om het nutteloze energieverbruik te verminderen. Microsofts Xbox 360 kan je instellen dat ie uitvalt na een uur werkloosheid. De Playstation 3 kan zijn software updaten om een energiebeheerfunctie in te bouwen. Maar dat staat standaard uit en gebruikers moeten handmatig intekenen.